رقص سنتی زپین (Zapin)

رقص زپین از رقص های قدیمی و سنتی مالزی است که بیشتر در ایالت های جوهور, پهنگ و سلانگور به اجرا در می آید.
توریست مالزی – رقص زپین از رقص های قدیمی و سنتی مالزی است که بیشتر در ایالت های جوهور, پهنگ و سلانگور به اجرا در می آید. این رقص همچنین در کشور های سنگاپور, برونئی و ایالت هایی از اندونزی که در آن مهاجران مالایی زیادی زندگی می کنند رایج می باشد. گفته میشود این نوع رقص در مالزی در قرن چهاردهم و توسط اعراب خاورمیانه و میسیونرهای مسلمانان به منظور ترویج اسلام مرسوم شده است.

رقص زپین در اندونزی همراه با گسترش اسلام و توسط تجارعرب از منطقه Hadramawt رایج شد. این رقص که در عربی al raqh wal zafn نام داشت دارای حرکات زیبا و متنوعی همچون حرکات ماهرانه پاها بود که در آن زمان توسط مردان عرب و پارسی اجرا می شد.

در زمان قدیم رقص سنتی زپین اختصاصا در مراسم مذهبی و تنها توسط مردان انجام می شد اما با گذشت زمان و اجرای این رقص به منظور سرگرمی و تفریح , به رقصنده های زن نیز اجازه شرکت در آن داده شد.

در رقص زپین گروه رقصندگان معمولا بصورت جفت جفت بروی صحنه قرار میگیرند در حالی که یک گروه موسیقی کوچک با نواختن سازهای سنتی همچون آکوردئون، طبل, بربط, کمانچه و درام آنها را همراهی می کند.

رقص زپین نمایشی باشکوه از حرکات سریع و ریتمیک است که هماهنگ با ضرباهنگ و ملودی نوعی درام کوچک به نام Marwas و سازی زهی به نام Gambus است.

تاثیر اسلام در هنر مالایی بخوبی در رقص زپین مشهود است. از آنجایی که این رقص اصالتا از ارزش های دینی عربی الهام گرفته است اشعار رقص زپین نیز معمولا دارای مضمون پیام های مذهبی و همچنین در مورد زندگی روزانه مردم مالزی است.

حرکات این رقص همیشه با نت (الف) Alif شروع میشود که اولین حرف در الفبای عربی است و نشانگر عظمت خداوند می باشد.

رقص زپین دارای انواع زیادی است که در ایالت های مختلف مالزی به شیوه های متفاوت اجرا شده و هر کدام دارای حرکات و سبک خاص خود هستند. این رقص در هر منطقه از سنت ها و شیوه زندگی مردم آنجا تاثیر گرفته است به طور مثال :

Zapin Melayu Johor رقص رایج در ایالت جوهور می باشد که بسیار شاد و سرگرم کننده است و رقصنده ها در هنگام رقص با بازیگوشی یکدیگر را به چالش میکشند و سر به سر هم میگذارند.

Zapin Tenglu نیز در منطقه ساحلی مرسینگ رایج است و حرکات آن الهام گرفته از موج های دریا, جذر و مد و زندگی ماهیگیران است. این رقص دارای حرکات غیرمنتظره زیادی است مانند چرخش بدن از قسمت کمر و به دنبال آن حرکات ناگهانی و شدید بازوها و شانه ها. گفته می شود این حرکات الهام گرفته از احساسی است که در زمان پرتاب شدن به اطراف قایق ماهیگیری در هنگام طوفان و جلوگیری از پرت شدن در دریا به انسان دست می دهد.

بر خلاف رقص پر شور Zapin Tenglu, رقص Zapin Lenga زندگی آرام و ساده کشاورزان در فضای روستایی را به تصویر می کشد.

از دیگر رقص های معروف و منطقه ای زپین می توان به Zapin Pekajang, Zapin Arab, Zapin Sindang اشاره نمود همچنین رقص Zapin Singapura در سنگاپور, Zapin Sekaki در سوماترا و Zapin Pesisir در یکی از ایالت های اندونزی رایج می باشد.

zapinzapin2

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج + 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!