روابط ایران و مالزی در سال ۹۵

مناسبات ایران و مالزی در سال 1395 تحولات مختلفی را پشت سرگذاشت، اما سفر مهرماه دکتر حسن روحانی به کوالالامپور عاملی برای تقویت ریشه تعاملات دو کشور بود.
توریست مالزی – مناسبات ایران و مالزی در سال ۱۳۹۵ تحولات مختلفی را پشت سرگذاشت، اما سفر مهرماه دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به کوالالامپور در صدر هیات بلندپایه سیاسی – اقتصادی عاملی برای تقویت ریشه تعاملات دو کشور بود، سفری که از آن به عنوان نقطه تحرک و توسعه روابط در زمینه اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی پس از لغو تحریم ها یاد می شود.

سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران را می توان نقطه عطفی در روابط دو کشور در دوره پسابرجام دانست که بازگشت سطح روابط تهران – کوالالامپور به گذشته و سپس دو برابر کردن آن مورد تاکید ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر مالزی نیز قرار گرفت.

افزایش فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایرانیان در مالزی و نیز کارآفرینان مالزیایی در ایران، تسریع در توسعه روابط بانکی دو کشور، استفاده از ظرفیت های موجود در بخش های خصوصی دو کشور، سرمایه گذاری شرکت های مالزیایی در بخش نفت و گاز، صنایع غذایی، صنایع حلال، افزایش همکاری در زمینه های فناوری، علمی و دانشگاهی و توسعه همکاری های گردشگری از جمله مباحثی بود که این دو مقام عالی رتبه در مورد آنها بحث و گفت وگو کردند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ‘محمود حجتی’ وزیر جهاد و کشاورزی، ‘محمدرضا نعمت زاده’ وزیر صنعت، معدن و تجارت، ‘محمود واعظی’ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و ‘ولی الله سیف’ رئیس کل بانک مرکزی از جمله مقام های عالی رتبه ای بودند که روحانی را در این سفر همراهی کردند.

پیش از سفر رئیس جمهوری به مالزی، تحرکات سیاسی عمده ای با سفرهای دوجانبه مقام های عالی رتبه انجام شده بود.

سفر ‘عنیفه امان’ وزیر امور خارجه مالزی به ایران که در اردیبهشت ماه انجام شد، از برجسته ترین رویدادهای سیاسی ماه های نخستین سال ۹۵ در روابط ایران و مالزی بود.

تشکیل کمیسیون مشترک ایران و مالزی، افزایش همکاری های علمی، گردشگری، اقتصادی و بحث و گفت وگو پیرامون مشکلات جهان اسلام از جمله افراط گرایی و تروریسم از جمله موضوعاتی بود که ‘عنیفه امان’ در سفر خود با مقامات عالیرتبه ایرانی به آنها اشاره کرد.

در ادامه توسعه روابط دوجانبه کشور، ‘علی اکبر ولایتی’ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اوایل تابستان سال ۹۵ به مالزی سفر و با مقامات عالی رتبه این کشور از جمله ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر مالزی و ‘عنیفه امان’ وزیر امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد.

سفر ‘امین مولیا’ رئیس پارلمان مالزی به تهران به دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین سفر دادستان کل مالزی به تهران در آخرین روزهای تابستانی سال ۹۵، از عمده ترین رویدادهای سیاسی دو کشور بود.

در ادامه این روابط رئیس دستگاه دیپلماسی ایران چهار ماه پس از همسفر شدن با دکتر روحانی به کوالالامپور یکبار دیگر به منظور شرکت در نشست سازمان همکاری های اسلامی با موضوع بحران مسلمانان روهینگیا به مالزی سفر و با ‘عنیفه امان’ همتای مالزیایی خود دیدار و گفت وگو کرد.

در این سفر ‘عباس عراقچی’ معاون وزیر امور خارجه ایران نیز حضور داشت.

افزایش همکاری های خبری بین ایران و مالزی که با سفر ‘ازمان اوچانگ’ رئیس خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) به ایران انجام شد نیز از دیگر رویدادهایی سال ۹۵ در روابط دو کشور بود که می تواند زمینه تعامل بیش از پیش مناسبات فرهنگی را فراهم سازد.

رئیس خبرگزاری رسمی مالزی که به دعوت ‘محمد خدادی’ مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به تهران سفر کرده بود با امضاء توافقنامه جدیدی افزایش همکاری های دوجانبه در بخش خبر، فنی، عکس، فیلم و …را مورد تاکید قرار داد.

سفر هیات های دانشگاهی از ایران به مالزی و بالعکس، حضور یک هیات نفت و گاز مالزی متشکل از ۱۵ شرکت برای حضور در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در تهران نیز از دیگر رویدادهای اقتصادی بین دو کشور بودند.

مقامات تجاری مالزی درسالی که گذشت همچنین از تلاش برای گفت وگوی توافق تجارت آزاد با ایران خبر دادند و اعلام کردند که به منظور برخورداری از مزایا و ظرفیت های ایجاد شده دو جانبه تجاری پس از لغو تحریم ها خواستار افزایش مبالادت تجاری با ایران هستند.

سفر ‘ماه سیو کئونگ’ وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی به ایران که به همراه هیات ۲۵ نفره انجام شد، از جمله رویدادهای مهم سال ۹۵ بود که می تواند در تقویت روابط تجاری بین دو کشور نقش سازنده ای ایفا کند.

این وزیر مالزیایی در این سفر برگزاری سمیناری در خصوص چوب، برپایی نمایشگاه و سمیناری برای معرفی خواص روغن پالم، بررسی احیاء مجدد دفتر منطقه ای روغن پالم در تهران و چگونگی ارتقاء همکاری های دو کشور در زمینه کائوچو طبیعی را در برنامه های خود داشت.

همسو با این تعاملات، مقامات مالزی توجه ویژه ای به صادرات محصولات خود به ایران داشتند که حاصل این تلاش را می توان در افزیش ۶۴.۹۸ درصدی صادرات این کشور به ایران مشاهده کرد.

بنابر آمارگمرک جمهوری اسلامی ایران، مالزی در۱۱ ماهه سال۱۳۹۵ خورشیدی ۴۲۴ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار صادرات به ایران داشته که در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن ۶۴.۹۸ درصد افزایش نشان می دهد.

آنگونه که اظهارات ‘ماه سیو کئونگ’ وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی مبنی بر صادرات حدود ۳۳۱ میلیون دلار روغن پالم و محصولات جانبی آن نشان می دهد، بخش قابل توجهی از صادرات کالاهای مالزی به ایران شامل این محصول بوده است.

از آنجایی که آمار گمرک ایران محدود به کشورهایی است که بیشترین صادرات را دارند، میزان صادرات ایران به مالزی در آمارهای ارائه شده ماهیانه بارائه نشده است.

براساس آمار گمرک، ایران در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۸۱ میلیون و ۲۰۶ هزار دلار واردات و ۴۰ میلیون و ۵۸۵ هزار دلار صادرات به مالزی داشت که در مجموع میزان مبادلات دوجانبه ۳۲۱ میلیون و ۷۹۱ هزار دلار گزارش شده است.

حال پس از تاکید مقامات دو کشور برای افزایش همکاری های اقتصادی، موانع روابط بانکی تنها معضلی است که در این چارچوب باید حل شود و دو طرف حل این مساله را نیز در سال ۹۵ در برنامه های خود قرار دادند.

برای حل این مانع ‘غلامعلی کامیاب’ معاون ارزی بانک مرکزی ایران اسفند ماه ۹۵ به کوالالامپور سفر و در دیدار با همتای مالزیایی خود بر گسترش همکاری های تجاری بین ایران و مالزی با ارزهای محلی تاکید کرد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تسهیل معاملات تجاری با ارزهای محلی و پیمان ارزی را سیاست متمرکز ایران دانست و خواستار همکاری با مالزی شد.

وی گفت: ایران برهمین اساس از اشتیاق بانک های مالزیایی برای افتتاح حساب به رینگیت (واحد پول مالزی) برای بانک های تجاری ایران استقبال می کند و در صورت نیاز می توان در نقل و انتقالات ارز از ‘یوان’ چین و یا ‘ین’ ژاپن نیز بهره گرفت.

در این جلسه درخصوص امکان سوییچ کارت‌ های بانکی دو کشور و تحقق آن در آینده ای نزدیک نیز توافق شد و امید می رود با حل مشکلات بانکی توسعه مناسبات اقتصادی ایران و مالزی در سال ۱۳۹۶ سرعت بیشتری را شاهد باشد.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهارده − هفت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!