روایت تکان دهنده یک زندانی ایرانی تبرئه شده در مالزی بخش چهارم

دوران زندگی ایرانیان در پشت میله های زندان های مالزی هر کدام روایتی دردناک دارد. زندانیانی که در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده اند و ثانیه های...
دوران زندگی ایرانیان در پشت میله های زندان های مالزی هر کدام روایتی دردناک دارد. زندانیانی که در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده اند و ثانیه های زندگی اشان را به امید بازگشت به کشور و دیدار خانواده و فرزند گذرانده اند.

به گزارش توریست مالزی و به نقل از خبرگزاری ایرنا، آمار نشان می‌دهد هم اکنون حدود ۳۰ زن و و بیش از ۲۰۰ مرد ایرانی که اکثرا گرفتار باندهای مواد مخدر شده اند، در سلول های سیاه و بدون امکانات زندان های مالزی برای آزادی و آینده سرنوشت خود لحظه شماری می‌کنند.
در بین زندانیان ایرانی که پس از بیش از سه سال حبس حکم برائت خورده و از زندانی در مالزی که شرایط جهنمی داشته، آزاد شده اند ‘توران’ است. روایت این ایرانی با بقیه زندانیان کمی متفاوت است، او در فرودگاه دختر چهار ساله اش را همراه داشته و پلیس مالزی بچه او را از وی جدا کرد.

توران این صحنه را دردناک ترین صحنه زندگی اش می داند.

وی نیز مانند دیگر زندانیان به هوای سفر معنوی سوریه با دختر کوچکش عزم خارج از کشور کرد و با سختی و کمک خواهرش به این سفر راهی شد.

وی نیز مانند دیگر طعمه های قاچاقچیان مواد مخدر در فرودگاه مالزی با دیگر همراهان به دلیل وجود مواد مشکوک در چمدان گیر می افتد و حال می گوید: وقتی پلیس به ما فهماند که مواد مخدر خطرناک داریم دخترم را از من جدا کرد.

“من مجبور شدم دخترم را به یک سرباز در فرودگاه تحویل دهم تا از شر پلیس در امان بماند. بعدها متوجه شدم بچه ام دو هفته تمام در بیمارستان های مالزی بوده است و بیمارستان بالاخره متوجه می شود که دخترم ایرانی است و با سفارت ایران تماس می گیرد”.

براساس روایت این ایرانی، سفارت ایران در کوالالامپور دخترش را تحویل می گیرد و یکی از کارکنان سفارت دو ماه از این کودک نگهداری می کند.

پس از شناسایی خانواده، در نهایت کودک به ایران اعزام می شود تا خواهر این خانم گرفتار در باندهای قاچاق مواد مخدر از او نگهداری کند.

“تمام روزهای زندان به دخترم فکر می کردم الان کلاس اول است و من سه سال و چندماه است او را ندیده ام”.

ما در زندان مالزی جهنم را به چشم خودمان دیدیم!

توران می گوید: ما در زندان مالزی، جهنم را به چشم خودمان دیدیم، ما فقط در این زندان ها امیدمان به خدا بود و بعد به سفارت ایران. ایرانی در غربت بوی ایران می دهد.

از مشکلات زندان مالزی بگو؟

“در زندان آب نبود، هواکش هم نداشتیم. هرچند روز مجبور بودیم به دستشویی برویم، چون دستشویی داخل اتاق بود. آب و غذا نمی خوردیم چون باید دستشویی می رفتیم. جا برای تکان خوردن هم نداشتیم. شاید کسانی حرف هایمان را باور نکنند، اما دستشویی و حمام هیچ دری نداشت. دو سال از سلول اجازه بیرون آمدن نداشتیم . یک روز زندانبان ها با یک آفریقایی دعوایشان شد از آن به بعد درب اتاق ها را بستند.”

توران اکنون در ایران است و آرزویش پیش از رفتن دیدن دخترش در فرودگاه بود. هنوز نمی دانست آیا واقعا دخترش به مدرسه می رود یا نه؟

“میدان آزادی و دیدن فرودگاه آرزوی زندانیان ایرانی در مالزی است. آرزویی که به قول خودشان به یک حماقت به وجود آمد.”

وضعیت زندان های مالزی نه تنها براساس روایت ایرانیان گرفتار در باندهای قاچاق مواد مخدر و زندانی، وضعیت وخیمی دارد، بلکه فعالان حقوقی این کشور نیز اخیرا با استناد به برخی گزارش ها انگشت اشاره را به سوی مقامات مالزی نشانه رفته اند و خواستار تحقیق کمیسیون فساد در خصوص روش هزینه بودجه زندان ها شده اند.

برخی رسانه های مالزی نوشته اند در سلول زندان های این کشور مرگ پرسه می زند.

امیزالدین احمد یک مالزیایی که سه ماه را بدون محاکمه در زندان ‘کجنگ گذرانده گفته است در زندان غذاهایی خورده که حتی سگ‌ها و گربه های ولگرد نیز حاضر به خوردن آن نبودند.

شواهد بیان شده از سوی برخی از زندانیانی که توانسته اند به هر طریقی برگ آزادی خود را به دست آورند نشان از شرایط غیرانسانی زندان هایی دارد که در آن کوچکترین امکانی برای زنده ماندن وجود ندارد و تنها انطباق با محیط خشن زندان توانسته است زندانیان را از مرگ نجات دهد.

آمار نشان می دهد متوسط سن ایرانیان زندانی در مالزی حدود ۳۵ سال است و بیشتر آنها در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده اند که به دلیل مهارتهای زیاد، ردی از خود برجای نمی گذارند.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر امضای توافقنامه با مالزی برای انتقال محکومین بین دو کشور را پیگیری می کند و ‘وان جنیدی تونکو جعفر’ معاون وزیر کشور مالزی اخیرا احتمال داد تا پیش از پایان نیمه نخست سال جاری میلادی این توافقنامه میان مالزی و برخی کشورها از جمله ایران امضا شود.

بون سم اینونگ، سناتور مالزیایی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از نهایی شدن توافقنامه انتقال محکومین بین ایران و مالزی در آینده ای نزدیک خبر داد.

در صورت امضای این توافقنامه، انتقال زندانیان نیز تنها شامل افرادی می شود که بیش از شش ماه از دوران محکومیت خود را گذرانده، حکم اعدام نداشته و منتظر جلسه دادگاه تجدیدنظر نیز نباشند.

در حال حاضر حدود دو هزار زندانی خارجی پشت میله های زندان های مالزی بسر می برند و زندانیان مالزیایی نیز در کشورهای خارجی حدود یکهزار و ۷۰۰ نفر هستند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو + 20 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!