صندوق بین‌المللی پول: رفع کسری بودجه سال آینده ایران بدون نفت ۱۹۵ دلاری ممکن نیست

توریست مالزی – صندوق بین‌المللی پول برآورد کرد که تامین کسری بودجه دولت ایران در سال آینده نیازمند رشد قیمت نفت به ۱۹۴.۶ دلار است. به گزارش یورونیوز، در...
توریست مالزی – صندوق بین‌المللی پول برآورد کرد که تامین کسری بودجه دولت ایران در سال آینده نیازمند رشد قیمت نفت به ۱۹۴.۶ دلار است.

به گزارش یورونیوز، در تازه‌ترین ارزیابی صندوق بین‌المللی پول از تاثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران، افت درآمد دولت در سال جاری میلادی ۴.۵ درصد و در سال آینده ۵.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور برآورد شده است.

با توجه به سطح حدود ۶۰ دلاری قیمت جهانی نفت حل مشکلات مالی دولت ایران منوط به وقوع یک شوک نفتی است که بهای جهانی نفت را به بیش از ۱۹۵ دلار برساند.

جهاد أزعور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول در خصوص چشم‌انداز تاثیر تحریم‌ها گفت:«برآورد ما این است که تحریم‌هایی که سال گذشته علیه ایران وضع شد و امسال نیز تشدید شد، در سال آینده تاثیر تازه‌ای بر اقتصاد این کشور نخواهد گذاشت.»

گزارش این نهاد بین‌المللی ضمن تایید برقراری مسایل فعلی اقتصاد ایران در سال آینده تاکید دارد که تحریم‌های آمریکا در عمل ضمن کاهش شدید ارزش پول ایران، روند تجارت خارجی این کشور را مختل کرده و به رشد نرخ تورم تا ۳۵.۷ درصد طی سال ۲۰۱۹ دامن زده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که نرخ تورم اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ نیز به ۳۱ درصد برسد. آقای أزعور به دولت ایران توصیه کرد که برای کنترل تورم، نرخ رسمی ارز را تا سطح نرخ بازار افزایش دهد.

بر پایه این گزارش، مجموع صادرات ایران که در سال ۲۰۱۸ به ۱۰۳.۲ میلیارد دلار رسیده بود، به دلیل فشار تحریم‌ها در سال جاری میلادی به ۶۰.۳ میلیارد دلار کاهش می‌یابد. برآورد صندوق بین المللی پول نشان می دهد که روند نزولی صادرات ایران در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت، به طوری که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۵۵.۵ میلیارد می‌رسد.

صندوق بین‌المللی پول دو هفته پیش نیز پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ اصلاح کرد و آن را از منفی ۶ درصد به منفی ۹.۶ درصد تغییر داد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفده − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!