موسیقی راک اسلامی و باند مالزیایی«فارابی»

توریست مالزی – گروه موسیقی «فارابی» در مالزی، از گروه‌های هنری در این کشور است که با بهره‌گیری از زبان هنر تلاش می‌کند تا ارزش‌های اسلامی را رواج دهد....
توریست مالزی – گروه موسیقی «فارابی» در مالزی، از گروه‌های هنری در این کشور است که با بهره‌گیری از زبان هنر تلاش می‌کند تا ارزش‌های اسلامی را رواج دهد.
در این کشور یک گروه موسیقی با نام «فارابی»، دانشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی، فعالیت می‌کند که روش این گروه جمع میان مفاهیم اخلاق اسلامی و موسیقی است و هدف اصلی این گروه نشر و ترویج ارزش‌های دین اسلام است.
به گزارش القدس العربی؛ چند مهندس برنامه‌نویسی گروه موسیقی «فارابی» را تأسیس کرده‌اند و مقر آن در شهر کوالالامپور، پایتخت مالزی، قرار دارد و این گروه سبکی خاص برای آثار موسیقایی خود برگزیده است. این گروه از «نازری الیاس»، مؤسس گروه و مسئول ریتم گیتار و همسر او «رینا غزالی»، نوازنده گیتار، «نسائی نواوی»، مسئول کیفیت صوت، «کامارول برهان» نوازنده گیتار انفرادی و «آدی وادی»، نوازنده درامز(از سازهای کوبه‌ای) تشکیل شده است.
این گروه موسیقی طرفداران و علاقه‌مندان زیادی را در داخل و خارج از مالزی دارد، از جمله در کشورهای مسلمان‌نشین جنوب شرقی آسیا و تلاش می‌کند با بهره‌گیری از سبک موسیقی «هوی متال» (زیرمجموعه موسیقی راک) آموزه‌ها و ارزش‌های دین اسلام را ترویج دهد.
اعضای گروه «فارابی» غالباً لباس مشکی به تن می‌کنند، زیرا رنگ مشکی در گروه‌های موسیقی راک یک رنگ متعارف به‌ حساب می‌آید، اما مشخصه لباس اعضای این گروه، وجود برخی تزئینات اسلامی بر روی آن است. «فارابی» به‌ جای عدد «۶۶۶»، که معمولاً گروه‌های موسیقی راک به عنوان کُد و رمز خود انتخاب می‌کنند، عدد «۳۱۳» را کُد خود قرار داده است. این عدد به شمار مسلمانان شرکت‌کننده در غزوه بدر همراه با پیامبر اسلام(ص) درسال ۶۲۴ میلادی اشاره دارد.
اعضای این گروه در ساخت آهنگ‌ها و قطعات موسیقی خود از «ابونصر فارابی»، دانشمند و فیلسوف مسلمان ایرانی (۸۷۲ – ۹۵۰ م)، الهام می‌گیرند و به همین دلیل نام «فارابی» را برای گروه خود برگزیده‌اند و در کنسرت‌های خود نیز برای احترام به این دانشمند بزرگ از نوعی کلاه خاص استفاده می‌کنند. این گروه تاکنون سه آلبوم موسیقی منتشر کرده‌ و در حال حاضر مشغول ضبط آلبوم جدید خود در شهر «شاه عالم» مالزی است.
نازری الیاس، مؤسس گروه موسیقی فارابی، بر این باور است که جدایی موسیقی از اسلام امکان‌پذیر نیست.
وی می‌‌گوید: جداکردن مهارت‌ها و توانایی‌ها از روش زندگی ما امکان‌پذیر نیست و معتقدیم مهارت اجرای موسیقی موهبتی از جانب خداست. لذا خود را ملزم می‌دانیم که کارهای مفیدی برای همه مردم انجام دهیم.
به گفته الیاس، شاخص‌ترین مبانی و اصول این گروه، اجرای قطعات موسیقی مثبت و انگیزشی و جمع بین سنت و مدرنیته است؛ هدف آنان نیز رساندن پیام خود به همه دوستداران موسیقی «هوی متال» در سراسر جهان است.
رینا غزالی، نوازنده گیتار گروه «فارابی»، نیز در این باره گفت: ابونصر فارابی، دانشمند مسلمان، اهمیت بسیاری برای علم موسیقی قائل بود و آثار بسیاری را در این زمینه تألیف کرده‌ است.
غزالی در خصوص نامگذاری این گروه به نام ابونصر فارابی، دانشمند و فیلسوف مسلمان، گفت: این کار در جهت آشناسازی مردم با اهمیت اندیشه‌های فارابی و سهم او در دین اسلام انجام گرفته است.
اما نسائی نواوی، مسئول کیفیت صوت این گروه، نیز بیان داشت: واکنش‌ها به آثار گروه «فارابی» گاهی مثبت و قدرشناسانه و گاهی منفی است و اعضای این گروه به دلیل نوع لباسشان، از سوی گروه‌های متعصب به یهودی‌گرایی متهم می‌شوند.
کامارول برهان، نوازنده انفرادی گیتار، نیز تأکید کرد: ما در فعالیت موسیقایی خود بر اساس اندیشه «ابونصر فارابی» عمل می‌کنیم؛ این دانشمند مسلمان عقیده داشت: «جهان تنها یک وسیله و خداوند هدف اصلی زندگی است. بنابراین از وسیله برای رسیدن به هدف کمک می‌گیریم.»
وی در پایان اشاره کرد: گروه «فارابی» علاوه بر مالزی، در بسیاری از کشورهای آسیایی مانند اندونزی و سنگاپور کنسرت موسیقی برگزار کرده و در نظر دارد برای جذب مخاطبان بیشتر، کنسرت‌هایی را در نقاط مختلف جهان برگزار کند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!