نام ایران دوباره در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی FATF قرار گرفت

توریست مالزی – گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی FATF اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه می‌مانند. این نهاد کشورهای ترکیه، مالی و...
توریست مالزی – گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی FATF اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه می‌مانند. این نهاد کشورهای ترکیه، مالی و اردن را در فهرست خاکستری خود قرار داد.

به گزارش دویچه وله، گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی، “اف‌ای‌تی‌اف” (FATF) روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه (۲۱ اکتبر) اعلام کرد که ایران به همراه کره‌ شمالی همچنان در لیست سیاه این نهاد بین‌المللی مالی خواهد ماند. برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله ترکیه، پاکستان و اردن نیز در فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف قرار گرفته‌اند.

گروه ویژه اقدام مالی نهادی بین‌المللی است که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند. این گروه تصویب چند لایحه مرتبط با پولشویی را برای خروج ایران از فهرست سیاه لازم می‌داند. گروه ویژه اقدام مالی از جمهوری اسلامی خواسته بود تا دو لایحه مربوط به مقابله با پولشویی و پشتیبانی مالی از تروریسم را تصویب کرده و تعهدات برخاسته از آن را اجرا کند.

دولت ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی اما به علت مخالفت شورای نگهبان موفق به تصویب این دو لایحه نشد. تعلل مجمع تشخیص مصلحت نیز مانع از تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوع شد. باقی ماندن نام ایران در لیست سیاه FATF موقعیت جمهوری اسلامی را “در شرایط از سرگیری مذاکرات برجام و احتمال برداشته شدن تحریم‌ها” بیشتر تضعیف خواهد کرد.

قرار گرفتن نام کشورها در فهرست گروه مالی علیه پولشویی می‌تواند سرمایه‌گذاری در این کشورها را کاهش دهد، مؤسسات و بانک‌‌های جهان را نسبت به فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها محتاط‌تر کند و همچنین به صادرات این کشورها آسیب برساند.

گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی در ارتباط با لیست خاکستری این نهاد نیز گفته است برای بررسی بیشتر معاملات مالی هر سه کشور (اردن، ترکیه و پاکستان) اعضای لیست خاکستری موافقت کرده‌اند بر اساس توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف فعالیت کنند.

مارکوس پیلر، رئیس گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی، روز پنجشنبه ۲۹ مهر گفت، ف‌ای‌تی‌اف در جریان نشست سه روزه خود در مراکش، پاکستان را هم علی‌رغم پیشرفت‌های این کشور، در لیست خاکستری نگه داشته است.

پیلر در ارتباط با ترکیه هم از این کشور خواست به بخش‌های بانکی، مسکن و املاک، معاملات طلا و سنگ‌های قیمتی رسیدگی کند و نشان دهد که به طور موثر به پرونده‌های پیچیده پولشویی رسیدگی و با پولشویی مقابله می‌کند. وزارت دارایی ترکیه در واکنش به اقدام “ف‌ای‌تی‌اف” اعلام کرد، در دوره آتی اقدامات لازم با همکاری اف‌ای‌تی‌اف انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که ترکیه از لیست خاکستری خارج شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 + 14 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!