نخوردن صبحانه شما را می‌کشد؟

توریست مالزی – تحقیقی در نشریه کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شده که در آن به ارتباط میان نخوردن صبحانه و افزایش خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی‌-عروقی...
توریست مالزی – تحقیقی در نشریه کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شده که در آن به ارتباط میان نخوردن صبحانه و افزایش خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی‌-عروقی اشاره شده است.
به گزارش بی بی سی، صبحانه را بیشتر اوقات “مهم‌ترین وعده غذای روزانه” می‌نامند.
بنا بر نتیجهٔ تحقیقی که ۲۲ آوریل، کالج آمریکایی بیماری‌های قلب و‌عروق منتشر کرد، صبحانه می‌تواند نجات‌دهندهٔ جان شما باشد: نخوردن صبحانه باعث افزایش خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود.
نتایج این تحقیق را تیمی از پزشکان و محققان چندین دانشگاه آمریکا بررسی کردند. این مشاهدات بر مبنای بررسی ۶۵۵۰ فرد بزرگسال در سنین بین ۴۰ تا ۷۵ سال بود که در تحقیق ملی تغذیه و بهداشت بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در مورد چگونگی صبحانهٔ خود گزارش دادند.
در این تحقیق همگانی مشاهده شد کسانی که صبحانه نمی‌خورند، احتمال بسیار بیشتری دارد که بر اثر بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی فوت کنند. به طور کلی، ۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که هرگز صبحانه نمی‌خورند، حدود ۱۱ درصد گفتند که به ندرت صبحانه می‌خورند و ۲۵ درصد گفتند که به طور متناوب صبحانه می‌خورند.
پژوهشگران سپس آمار مرگ‌و‌میر را تا سال ۲۰۱۱ بررسی کردند، تا این زمان ۲۳۱۸ نفر از شرکت‌کنندگان در تحقیق فوت کرده بودند؛ و آنها در پی ارتباط تناوب خوردن صبحانه و میزان مرگ‌و‌میر افراد بودند. پس از آنکه عوامل دیگر مرگ‌و‌میر مانند مصرف سیگار و چاقی هم در نظر گرفته شد، گروه تحقیق دریافت کسانی که صبحانه نمی‌خورند ۱۹ درصد بیشتر احتمال دارد که به هر کدام از این دلائل فوت کنند و ۸۷ درصد بیشتر احتمال دارد که به دلیل بیماری‌های قلبی-عروقی فوت کنند.

هشدار‌ها
تحقیقات پزشکی نشان داده است که نخوردن صبحانه اثرات منفی بر تندرستی ما دارد، اما محققان هنوز در تلاش برای یافتن این ارتباط هستند.
سیستم خدمات بهداشت ملی بریتانیا در مورد یافته‌های این تحقیق گفت که این مطلب “نمی‌تواند اثبات کند که نخوردن صبحانه به طور مستقیم باعث مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود”.
در این تحقیق عادت‌های دیگر غذایی شرکت‌کنندگان و اینکه صبحانه برای آنها چه معنایی دارد و شامل چیست، در نظر گرفته نشده است
در مقاله‌ای که در وبسایت سیستم خدمات بهداشت ملی بریتانیا (ان اچ اس) منتشر شده است و به عوامل افزایش خطر بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی در افراد پرداخته است، چنین آمده است:”افرادی که صبحانه نمی‌خورند (در این تحقیق) بیشتر احتمال دارد که در گذشته سیگاری، الکلی، فاقد فعالیت بدنی مناسب، دارای رژیم غذایی بد و از میان افرادی با وضعیت بد اقتصادی-‌اجتماعی باشند تا کسانی که صبحانه می‌خورند”.
“در این تحقیق فقط صبحانه به طور یک‌سویه ارزیابی شده است و ممکن است نشان‌دهندهٔ عادت‌های طولانی‌مدت افراد نباشد. هم‌چنین در این تحقیق مشخص نیست منظور از صبحانه از نظر افراد مختلف چیست”.
“برای مثال، بیشتر افراد هر روز صبحانه می‌خورند، اما طیف گسترده و گوناگونی از صبحانهٔ سالم در ساعت ۸ صبح تا افرادی که صبح دیر‌وقت ساندویچ بیکن یا غلات شیرین می‌خورند، وجود دارد”.
هرچند، دکتر وی بائو، استادیار اپیدمیولوژی دانشگاه آیووا و نویسندهٔ اصلی این مقاله از این یافته‌ها دفاع می‌کند. بائو می‌گوید: “تحقیقات بسیاری نشان داده است که نخوردن صبحانه باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت، بالا رفتن فشار خون و افزایش کلسترول می‌شود”. “تحقیق ما نشان می‌دهد که خوردن صبحانه راه ساده‌ای برای حفظ سلامت قلب و عروق است”.
محققان بر این باورند که تحقیق آنها ارتباط میان صبحانه خوردن و سلامت قلب وعروق را نشان می‌دهد
بائو و همکارانش هم‌چنین نوشتند که ارتباط میان خوردن صبحانه و خطر بیماری‌های قلبی-‌عروقی کاملاً مشخص و فارغ از وضعیت اقتصادی-‌اجتماعی، میزان وزن و چاقی افراد و عوامل خطر‌آفرین قلبی ـ‌عروقی است”.
محققان اشاره می‌کنند :” تا جایی که می‌دانیم، این تحقیق اولین تجزیه و تحلیل آینده‌نگرانه در زمینهٔ نخوردن صبحانه و خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی-‌عروقی است”.
بیماری‌های قلبی‌-‌عروقی به‌ویژه بیماری‌های قلب و سکتهٔ قلبی، یکی از اصلی‌ترین علت‌های مرگ در جهان است، بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود ۱۵.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به این دلیل فوت کردند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج × 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!