وزارت خارجه ایران مسدود شدن حساب‌ دانشجویان ایرانی را تأئید کرد

توریست مالزی – بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران مسدود شدن حساب دانشجویان ایرانی در بانک‌های چین را تأئید کرده و گفته که از طریق سفارت چین در تهران...
توریست مالزی – بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران مسدود شدن حساب دانشجویان ایرانی در بانک‌های چین را تأئید کرده و گفته که از طریق سفارت چین در تهران و “ارگان‌های دیگر” موضوع را پی‌گیری کرده است.

به گزارش ایلنا، قاسمی گفته است: “این مشکل در گذشته برطرف شده بود اما مجددا ما اخباری را از نمایندگی ایران و دانشجویان ایرانی داشتیم که این مشکل بروز کرده است.” او البته اظهار امیدواری کرده مشکل به زودی حل شود.


بانک‌های چینی اخیرا با ارسال پیامک به دانشجویان ایرانی در این کشور به آنها هشدار داده بودند که حسابشان را مسدود می‌کنند و از آنها خواسته بودند که فورا پول‌های خود را از حساب خارج کنند. بعضی بانک‌های چینی هم پیشتر حساب صادرکنندگان ایرانی را مسدود کرده بودند که دلیل آن تطبیق بعضی سیستم‌های بانکی با مقررات جدید بین‌المللی و به خصوص FATF اعلام شد.

یک دانشجوی ایرانی مقیم گفته است: “بانک کشاورزی چین تنها بانک چینی بود که به ایرانیان خدمات بهتری ارائه می داد و پیش از این با دانشجویان ایرانی کار می‌کرد و آنطور که پیداست، شرایط اکنون برای دانشجویان با سخت‌گیری بیشتری همراه شده است.” این دانشجو گفته که بانک کشاورزی چین که یک بانک دولتی است، با تماس با تک تک دانشجویان، اعلام کرده که ارائه هر گونه خدمات به اتباع کشورهای کره‌شمالی، سوریه و ایران ممنوع است. حدود سه ماه پیش هم گزارش‌هایی درباره مسدود کردن حساب‌های ایرانیان در بانک‌های ABC و ICBC و MERCHENT چین منتشر شده بود که عده‌ای آن را به تحریم‌های آمریکا نسبت می‌دادند.

اسداله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفته بود: “در حال حاضر چین در حال بستن حسابهای شخصی ایرانیان است و با شرکت‌های ایرانی که درآنجا به ثبت رسیده‌اند کاری ندارد بنابراین ربطی به تحریم ها آمریکا ندارد.” وی گفت “یک عده از ایرانی‌ها ویزای توریستی گرفته و با باز کردن حساب در بانک های چین اقدام به خرید و فروش کالا می‌کنند که در حال حاضر چین حساب این افراد را به تدریج مسدود می‌کند و دلیل مسدود کردن این حسابها مربوط به مباحث پولشویی است.”


در سالهای گذشته، ایران و کره شمالی در بالای لیست سیاه “گروه ویژه اقدام مالی” برای مقابله با پولشویی بوده‌اند. سال پیش مقام‌های ایرانی متعهد شدند پیشنهادهای این سازمان برای مبارزه با پول‌شویی را عملی کنند.


پاسخی ارسال کنید

*

*

ده − هشت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!