وزرای دولت مالزی خواهان اخراج واعظ هندی از کشورشان شدند

توریست مالزی – تنش میان هند و مالزی بر سر یک واعظ اسلامی در حالی بالاگرفته است که کوالالامپور روز چهارشنبه از بررسی مجوز اقامت دائم این واعظ و...
توریست مالزی – تنش میان هند و مالزی بر سر یک واعظ اسلامی در حالی بالاگرفته است که کوالالامپور روز چهارشنبه از بررسی مجوز اقامت دائم این واعظ و درخواست سه وزیر دولت مالزی برای اخراج وی از کشور خبر داد.
به گزارش یورونیوز، ذاکر نایک، واعظ هندی که گفته می شود به جریان وهابیت و سلفی ها تعلق دارد و از سه سال پیش در مالزی به سر می برد در کشورش به «پول شویی، نفرت پراکنی و ترویج تروریسم» متهم است. وی همچنین به دلیل اظهارات اخیرش در باره حقوق هندوها در معرض انتقاد های شدید قرار گرفته است.
ذاکر نایک به تازگی با زیر سوال بردن نابرابری میان هندوها و دیگر اقلیت های ساکن در مالزی گفته بود که حقوق هندوها در این کشور جنوب شرق آسیا «صد برابر بیشتر» از اقلیت مسلمان در هند است.
نژاد و مذهب از جمله مباحث حساس و واکنش برانگیز در مالزی محسوب می شود؛ کشوری که مسلمانان حدود ۶۰ درصد از جمعیت ۳۲ میلیونی آن را تشکیل می دهند. چینی ها و هندی تبارهای اغلب هندو دیگر بخش از بافت جمعیتی کشور مالزی را تشکیل می دهند.
در پی اظهارات اخیر ذاکر نایک و اتهاماتی که از پیش متوجه اوست اکنون به نظر می رسد که دولت مالزی بیش از پیش تمایل دارد تا از جنجال های مرتبط با حضور این واعظ هندی رها شود. وزرای کابینه مالزی اعلام کرده اند که سخنان اخیر ذاکر نایک احتمالا با هدف ایجاد شکاف و دسته بندی میان مسلمانان و غیر مسلمانان در این کشور ایراد شده، مسئله ای که ذاکر نایک آنرا رد می کند.
گابین سینگ دئو، وزیر ارتباطات و چند رسانه ای در دولت مالزی با انتشار بیانیه ای در این خصوص تصریح کرد: «ما موضع خود را اعلام کرده و گفته ایم که تدابیری باید اتخاد شود تا ذاکر نایک دیگر اجازه اقامت در مالزی را نداشته باشد.»
وزیر ارتباطات دولت مالزی در ادامه یادآور می شود: «نخست وزیر در جریان موضع و نگرانی های ما قرار گرفته و قرار است در اسرع وقت نسبت به بررسی شرایط و حل مسئله تصمیم گیری کند.»
وزرای منابع انسانی و محیط زیست در کابینه مالزی نیز با اظهاراتی مشابه از مهاتیر محمد، نخست وزیر این کشور خواسته اند که زمینه اخراج ذاکر نایک را فراهم کند.
واعظ جنجالی هند که پیشتر اتهام های مطرح شده در کشورش را رد کرده، منتقدان در مالزی را نیز به انعکاس نادرست سخنانش و نیز تلاش برای تخریب چهره خود متهم کرده است.
دولت هند بارها ذاکر نایک را به نفرت پراکنی و دست داشتن در عملیات «تروریستی» متهم کرده و از مالزی خواسته است که وی را به هند بازگرداند.
این درحالی است که خبرگزاری دولتی مالزی روز سه شنبه در گزارشی به نقل از مهاتیر محمد اعلام کرد که آقای نایک به دلیل در خطر بودن امنیت جانی نمی تواند به هند بازگردانده شود و اگر کشور دیگری پذیرای او است از این مسئله استقبال می کنیم.

پاسخی ارسال کنید

*

*

سه × 2 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!