چار کوای تیو Char kway teow

توریست مالزی – چار کوای تیو یا نودل برنجی سرخ شده یکی از پرطرفدارترین غذاهای مالزی در بین همه نژادهاست. این نام از یک واژه چینی گرفته شده است...
توریست مالزی – چار کوای تیو یا نودل برنجی سرخ شده یکی از پرطرفدارترین غذاهای مالزی در بین همه نژادهاست. این نام از یک واژه چینی گرفته شده است که در آن ‘char’ یعنی سرخ کرده و منظور از ‘kway teow’٬ ‘نودل های نواری برنجی است که در واقع مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا هستند. این نودل ها همراه با سویا سس غلیظ یا رقیق، فلفل سبز، میگو، صدف پوست کنده، جوانه لوبیا، پیازچه چینی و تخم مرغ بر روی حرارت بسیار زیاد سرخ می شوند. در برخی موارد برش های سوسیس و کوفته ماهی نیز برای خوشمزه تر کردن غذا اضافه می شود.

این غذا در گذشته به عنوان غذای طبقه مستضعف جامعه بود و اغلب توسط کارگران، کشاورزان، صدف و ماهی گیران مصرف می شد. اما اکنون به یکی از پرطرفدارترین غذاها در بین مالزیایی ها تبدیل شده است در Kampar شهر Perak، این غذا با صدف تهیه می شود و میگو در آن نمی ریزند مگر این که مشتری درخواست کند.

در شرق مالزی مواد اولیه دیگری همچون گوشت گاو، پیاز، سویا سس شیرین و غیره هم در تهیه این غذا به کار برده می شوند. نمونه های به اصطلاح خوش خوراک چار کوای تئو هم وجود دارد که خصوصا در Ipoh‏، Penang‏، Taiping و حتی Klang Valley تهیه می شوند که در آن ها برای طعم بهترغذای دریایی گوشت خرچنگ و حتی تخم بلدرچین به غذا اضافه می شود.

مواد لازم مناسب برای ۴ نفر
۸۰ میلی‌لیتر روغن
۲ عدد سوسیس، خرد شده
۱۲ عدد کوفته‌ی ماهی، خرد شده
۸ عدد پیازچه، خرد شده
۸ حبه سیر، ریز شده
۵ مشت نودل برنجی تازه، گرم شده (در مالزی این نودل را می توانید در مراکز فروش مواد غذایی به نام kway teow خریداری نمایید.)
یک قاشق غذاخوری سویا سس غلیظ
یک قاشق غذاخوری سویا سس رقیق
۲۴ عدد میگوی تازه، پوست کنده
۴ عدد تخم مرغ
۴ مشت جوانه‌ی گندم یا لوبیا

طرز تهیه:
از یک چهارم مواد برای تهیه‌ جداگانه غذای هر نفر استفاده کنید. وُک را روی حرارت زیاد گرم کنید. هنگامی که کاملاً داغ شد؛ روغن، سوسیس، کوفته‌ی ماهی، پیازچه و سیر را اضافه کرده، به مدت چند دقیقه سرخ کنید و سریع هم بزنید. نودل‌ها را افزوده و کمی هم بزنید، سپس سویا سس را بریزید و کاملاً با نودل‌ها مخلوط کنید. همه‌ی مواد را در یک طرف وُک قرار داده و میگوها را اضافه کنید و آنها را بپزید تا تغییر رنگ دهند. میگوها را در نیز به کنار وُک برده و تخم مرغ‌ها را بیافزایید و آنها را بپزید تا تخم مرغ سفت شود، سپس آنها را به آرامی درون نودل‌ها قرار دهید. جوانه‌ی گندم را اضافه کرده، هم بزنید و سریع سرو نمایید.

ظرف را خوب گرم کرده و همه‌ی مواد را در کاسه‌ای آماده‌ی پخت داشته باشید. ظرف باید خیلی داغ باشد، زیرا راز این غذا در پخت آن روی حرارت خیلی بالا است. نکته‌ی قابل توجه این است که ابتدا باید نودل‌ها را گرم کرد (اگر درون یخچال سرد شده‌اند) که می‌شود این کار را به راحتی در مایکروفر انجام داد. هنگام پخت، هر بار تنها به اندازه‌‌ی یک نفر بپزید.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هجده + هجده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!