چار کوی تیو (Char kuey Teow)

چار کوی تیو یا نودل های برنجی پهن یکی از غذاهای خاص و بسیار لذیذ آسیایی است که ریشه در آشپزی کشور چین دارد ولی با این حال یکی از پرطرفدارترین نودل ها در کشورهای مالزی, سنگاپور و برونئی بشمار میرود .
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
توریست مالزی – چار کوی تیو یا نودل های برنجی پهن یکی از غذاهای خاص و بسیار لذیذ آسیایی است که ریشه در آشپزی کشور چین دارد ولی با این حال یکی از پرطرفدارترین نودل ها در کشورهای مالزی، سنگاپور و برونئی بشمار می رود و به دلیل ارزان بودن و حجم زیاد آن، از غذاهای پرفروش در رستوران های محلی و ماماک ها می باشد.

ماده اصلی این غذا نودل های برنجی پهن و بلندی است که معمولا با مواد دیگری همچون میگو، صدف، یا مرغ، جوانه لوبیا، تخم مرغ و پیازچه مخلوط شده و بهمراه سس سویا، چیلی و همچنین سیر و پیاز فراوان سرخ می شوند.

همه این مواد در تابه های گود چینی Wok مخلوط شده و روی حرارت زیاد تفت داده می شوند که به این غذا بوی زغالی و هوس انگیزی می بخشد و به wok Hei معروف است. سپس به شیوه سنتی این نودل ها را مستقیم از روی حرارت در بشقابی که در آن برگ موز قرار داده اند می ریزند و داغ سرو می کنند.

رستوران های چینی برای سرخ کردن این غذا معمولا از چربی قسمت شکم خوک ( Lard) استفاده می کنند که سبب ایجاد طعم چرب و لذیذ آن می شود.

چار کوی تیو در گذشته غذای مخصوص کارگران محسوب می شد زیرا بسیار چرب، مقوی و در عین حال ارزان قیمت بوده است. در آن زمان مخلوط نودل پهن بیشتر توسط دوره گرد های محلی، کشاورزان و ماهیگیران فروخته می شد که برای کسب درآمد جانبی به پخت این غذای پرطرفدار می پرداختند.

استفاده از چربی اشباع فراوان در تهیه این غذا، با وجود خوشمزگی آنرا به غذایی چاق کننده و پرکالری تبدیل می کند به همین سبب امروزه برخی رستوران ها با جایگزین کردن روغن های گیاهی مناسب و نیز سبزیجات تازه متنوع به ارزش غذایی و سلامت این نودل می افزایند.

در رستوران های حلال مالزی، برای سرخ کردن این غذا از روغن های سرخ کردنی معمولی به جای چربی خوک استفاده می کنند و معمولا برای طعم بهتر به آن ادویه های مخصوص و سس سویا بیشتری اضافه میکنند.

در مالزی بهترین و خوشمزه ترین نوع چار کوی تیو مخصوص شهر پینانگ است و به Penang Char Kuey Teow معروف است. این شهرت به حدی است که بسیاری از توریست های آسیایی برای صرف این غذای خاص هر ساله به شهر پینانگ سفر می کنند. بسیاری از رستوران ها در شهر های دیگر مالزی نیز از این شهرت استفاده کرده و ادعا می کنند که این غذا را به سبک پینانگ تهیه می کنند و از این طریق می توانند مشتریان فراوانی را جذب نمایند.

امروزه چار کوی تیو به شیوه های مختلفی تهیه میشود و بنا به زائقه مشتریان می تواند با مرغ یا گوشت قرمز نیز تهیه شود. برخی رستوران ها نیز برای گیاهخوران این غذا را بدون گوشت و تخم مرغ و با استفاده از سبزیجات تازه متنوع و توفو تهیه می کنند.

char kwey teowchar kweySiamRoadCharKoayTeow-01Char-Kuey-Teow

پاسخی ارسال کنید

*

*

10 + پانزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!