کاهش مسافرت ایرانی‌ها به خارج و افزایش ورود توریست به ایران

توریست مالزی – سفر گردشگران خارجی به ایران ۵۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این گردشگران عمدتا از اتباع کشورهای همسایه هستند. اما با پایین...
توریست مالزی – سفر گردشگران خارجی به ایران ۵۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این گردشگران عمدتا از اتباع کشورهای همسایه هستند. اما با پایین آمدن توان مالی ایرانی‌ها، سفر آنها به خارج کاهشی ۳۰ درصدی پیدا کرده است.
دویچه وله، خبرگزاری ایسنا در گزارشی نگاهی آماری انداخته است به سفر اتباع خارجی به ایران و متقابلا سفر ایرانی‌ها به خارج ازکشور. این آمار حکایت از افزایش ۵۶ درصدی سفر گردشگران خارجی به ایران در نه ماهه نخست سال ۹۷ نسبت به سال گذشته و کاهش ۳۰ درصدی مسافرت‌ایرانی‌ها به خارج از کشور در همین برهه زمانی دارد.
لیلا اژدری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری آماری را در اختیار ایسنا قرار داده است که بر اساس آن در نه ماه نخست سال جاری۶ میلیون و ۷۴ هزار و ۵۸۰ تبعه خارجی به ایران سفر کرده‌‌اند. این رقم در سال ۱۳۹۶ سه میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۷۷ بوده است.
عمده این گردشگران از کشورهای همسایه هستند. در راس همه عراقی‌ها قرار دارند. شمار گردشگران عراقی ۱۱۳ درصد رشد داشته است. در نه ماهه نخست سال جاری بیش از دو میلیون عراقی به ایران سفر کرده‌‌اند. جمهوری آذربایجان با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در رتبه دوم، افغانستان و ترکیه به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. ایران هم‌چنین برای پاکستانی‌ها و اتباع ارمنستان نیز جذابیت گردشگری داشته و این کشورها در ردیف چهارم و پنجم قرار می‌گیرند.
یکی از انگیزه‌های سفر اتباع کشورهای همسایه، از جمله عراق به ایران زیارت است. به گفته لیلا اژدری ۲۳ درصد سفر خارجی‌ها به ایران با این انگیزه انجام می‌شود و درمان و دیدارهای فرهنگی و توریستی از دیگر عوامل سفر گردشگران خارجی به ایران است.

کاهش سفر اروپایی‌ها و استقبال آمریکایی‌ها از سفر به ایران
بنا به این گزارش سفر اروپایی‌ها به ایران روند کاهشی داشته، اما سفر گردشگران آمریکایی به ایران رشد خود را حفظ کرده است. به گفته او در فاصله زمانی یاد شده ۱۹۸۰ گردشگر آمریکایی به ایران سفر داشتند که ۱۵/۸۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.
بنابر گفته‌های مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری ایران یکی از علل افزایش سفر گردشگران خارجی به ایران لغو روادید بوده است.

کاهش چشمگیر سفر ایرانی‌ها به خارج
به موازات افزایش گردشگری در ایران، از شمار ایرانی‌هایی که توان سفر به خارج از مرزهای کشور خود را دارند به شکل چشمگیری کاسته شده است. به گفته لیلا اژدری «در ۹ ماه نخست سال گذشته ۸ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۳۱۷ نفر ایرانی به خارج از کشور سفر کرده بودند که این جمعیت اکنون به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۳۸۱ نفر ایرانی رسیده است». او گفته است که این کاهشی ۳۰ درصدی است و از مهم‌ترین علل آن گرانی هزینه سفرهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی است.
سفر به خارج از کشور برای بسیاری از ایرانی‌ها از ماه‌ها پیش دشوار شده و به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک وضع بهتر شود. بیشترین مقصد گردشگری برای ایرانی‌ها کشورهای ترکیه، عراق، امارات و گرجستان بوده‌اند. با توجه به مشکلات و مسائلی که برای سفر ایرانی‌ها به گرجستان رخ داده، و همزمان افزایش بی‌وقفه هزینه‌ها، سفر ایرانی‌ها به این کشورها نیز به شدت محدود شده و از این پس محدودتر نیز خواهد شد.
به موازات کاهش ارزش ریال، هزینه پروازهای خارجی چند برابر شده است. گرانی و هزینه کمرشکن حتی سفرهای داخلی را نیز برای گروه بزرگی از ایرانی‌ها دشوار کرده است، چه رسد به سفر به کشورهای همسایه یا از آن هم دشوارتر، سفر به اروپا، آسیای دور یا آمریکا.
بهمن ماه سال ۹۶ بود که حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی پیش‌بینی کرد که نوسانات نرخ ارز و افزایش چند برابر شدن قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای خارجی، تعداد سفرهای نوروزی به خارج از کشور را تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد. با ادامه فلاکت اقتصادی و وضع نابسامان معیشتی برای میلیون‌ها ایرانی، این کاهش دیگر به سفرهای نوروزی خلاصه نمی‌شود و کل صنعت گردشگری را در بر گرفته است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

شانزده − 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!