کشف فتالات؛ ماده شیمیایی مضر در انواع فست‌فود

توریست مالزی – بر اساس مطالعه‌ای که به‌تازگی توسط محققان آمریکایی منتشر شده، انواع فست‌فودهایی که آمریکایی‌‌ها خریداری می‌کنند، حاوی مواد شیمیایی به نام فتالات هستند که با فهرست...
توریست مالزی – بر اساس مطالعه‌ای که به‌تازگی توسط محققان آمریکایی منتشر شده، انواع فست‌فودهایی که آمریکایی‌‌ها خریداری می‌کنند، حاوی مواد شیمیایی به نام فتالات هستند که با فهرست طولانی مشکلات سلامتی مرتبط است.

به‌گزارش دویچه وله به نقل از ساینس‌دیلی، محققان دانشگاه جورج واشنگتن ۱۰ ماده از ۱۱ ماده شیمیایی بالقوه مضر از جمله فتالات‌ها را در این غذاها کشف کردند. فتالات‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که برای نرم‌کردن پلاستیک‌ها استفاده می‌شوند و ثابت شده که سیستم غدد درون‌ریز را مختل می‌کنند. در این مطالعه، محققان ۶۴ غذای فست‌فود را به‌‌همراه تعدادی دستکش استفاده‌نشده از رستوران‌های مختلف خریداری کردند. نتایج تحقیقات این تیم بر روی مواد غذایی و دستکش‌ها از این قرار بود:

• ۸۱ درصد از نمونه‌های غذایی مورد مطالعه حاوی نوعی فتالات به نام DnBP و ۷۰ درصد حاوی DEHP بودند. هر دوی این مواد شیمیایی در مطالعات متعدد با باروری و مشکلات باروری در انسان مرتبط شده‌اند. این مواد شیمیایی همچنین می‌توانند خطر یادگیری، توجه و اختلالات رفتاری را در دوران کودکی افزایش دهند.

• ۸۶ درصد از غذاها حاوی نرم‌کننده پلاستیک به نام DEHT بودند، یک ماده شیمیایی که نیاز به مطالعه بیشتر برای تعیین تأثیر آن بر سلامت انسان دارد.

•بوریتوهای مرغ و چیزبرگر بالاترین سطح DEHT را داشتند. محققان خاطرنشان کردند که دستکش‌های جمع‌آوری‌شده از همان رستوران‌ها نیز حاوی این ماده شیمیایی بودند.

• به‌گفته محققان، فتالات‌ها و نرم‌کننده‌های جایگزین می‌توانند از پلاستیک‌ها به داخل غذا منتقل شوند. البته این خطر فقط متوجه فست‌فودها نیست و هر غذایی که در رستوران سرو می‌شود می‌تواند در معرض چنین مواد شیمیایی قرار گیرد.

•تحقیقات قبلی توسط این تیم نشان می‌دهد افرادی که غذای پخته‌شده در خانه می‌خورند، سطوح پایین‌تری از این مواد شیمیایی در بدن خود دارند، احتمالاً به‌این‌دلیل که در آشپزهای خانگی از دستکش یا بسته‌بندی پلاستیکی برای نگهداری غذا استفاده نمی‌کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

شش + بیست =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!