گرمای زیاد روی نتایج امتحانات دانش‌آموزان تاثیر منفی دارد

توریست مالزی – محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه‌های دیگر ایالات‌متحده می‌گویند در سال‌هایی که هوا داغ می‌شود، دانش‌آموزان احتمالا کمتر از پس امتحانات برمی‌آیند. به گزارش بی بی سی،...

توریست مالزی – محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه‌های دیگر ایالات‌متحده می‌گویند در سال‌هایی که هوا داغ می‌شود، دانش‌آموزان احتمالا کمتر از پس امتحانات برمی‌آیند.





به گزارش بی بی سی، پژوهشگران می‌گویند بین دمای بالای هوا و افت موفقیت در مدرسه رابطه‌ای وجود دارد. تحلیلی بر نمرات ۱۰ میلیون دانش‌آموز راهنمایی آمریکایی طی ۱۳ سال نشان می‌دهد هوای داغ تاثیر منفی روی نتایج امتحانات دارد. بنا به این مطالعه پاسخ عملی برای این مشکل می‌تواند استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع بیشتر باشد.

 

موج گرما


دانش‌آموزانی که در موج گرمای تابستان امتحان می‌دهند، همیشه گلایه می‌کنند که گرمای هوا موجب بی‌حالی آنها می‌شود و این موضوع عاملی بازدارنده برای آنهاست. دانشگاه‌های هاروارد، دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس و دانشگاه جورجیا استیت مدعی‌اند که به شواهد روشنی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد زمانی که دما بالاتر می‌رود، بازدهی در مدرسه پایین می‌آید.

محققان عملکرد دانش‌آموزان راهنمایی در امتحانات را بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ و در شرایط آب‌وهوایی متفاوت در آمریکا بررسی کرده‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد در سال‌هایی که گرمای هوا بالاتر است، احتمال گرفتن نمرات پایین برای دانش‌آموزان بیشتر است و در سال‌هایی که هوا خنک‌تر است نمرات‌شان بهتر می‌شود.

شرایط آب‌وهوایی بسیار متفاوت ایالات‌متحده در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. هم در ایالات خنک‌تر شمالی، هم در ایالات جنوبی که دمای هوا بسیار بالاتر است. با بررسی نسبت گرما و یادگیری مشخص شده است که هوای داغ‌تر درس خواندن را در مدرسه و تمرکز بر نوشتن مشق بیرون از مدرسه را سخت‌تر می‌کند.

پژوهشگران محاسبه کردند که طی یک سال به‌طور میانگین در ازاء افزایش ۰.۵۵ سانتی‌گراد، یک درصد افت در یادگیری رخ می‌دهد. به نظر نمی‌رسد روزهای سردتر به عملکرد دانش‌آموزان صدمه بزند اما وقتی دما به بیش از ۲۱ سانتی‌گراد می‌رسد، تاثیر منفی قابل توجه است. کاهش در یادگیری زمانی که دما به بالای ۳۲ درجه سانتی‌گراد و حتی بیشتر از ۳۸ درجه می‌رسد، شتاب پیدا می‌کند.

 

افزایش دستگاه‌های تهویه مطبوع


این پژوهش همچنین حاکی از تاثیر شدیدتر گرما بر خانواده‌های کم‌درآمد و دانش‌آموزان اقلیت‌های قومی است. پیش از این تصوری رایج بود که مدارس و خانواده‌هایی که وضع مالی بهتری دارند، احتمال بیشتری دارد که با اقدام‌هایی مثل کلاس جبرانی، در صورت مشکلات آموزشی دانش‌آموز برای رفع آن مداخله کنند. اما این بررسی می‌گوید “توضیح ساده‌تر” ممکن است دسترسی بیشتر به تهویه مطبوع در مدارس و خانواده‌های متمول باشد.

جاشوا گودمن استاد دستیار در مدرسه کندی هاروارد و نویسنده همکارش شواهدی به‌دست می‌دهند که “اختلال گرمایی در یادگیری یا زمان انجام تکالیف خانه علت افت در نمرات امتحان است.” او می‌گوید دانش‌آموزان به احتمال بیشتر “حواس‌پرت و پرخاشگر می‌شوند و تمرکز خود را از دست می‌دهند.” آقای گودمن می‌گوید انجام مطالعات مشابه در نظام آموزشی بریتانیا مشکل‌تر است زیرا تفاوت‌ آب‌وهوایی بسیار محدودتر است. با توجه به دامنه گسترده شرایط آب‌وهوایی در آمریکا می‌توان گروه مورد مطالعه یک سال را با عملکرد نتایج سال پیش مقایسه کرد.

آقای گودمن می‌گوید یافته‌ها نیز سوالات بیشتری را در مورد اینکه آیا تغییرات جوی و افزایش گرمای جهانی پیامدهایی برای دستاورد مدرسه خواهد داشت، طرح می‌کند. این بررسی همچنین بررسی می‌کند که دمای هوا در مناطق با تفاوت بالا چه سهمی در دستاوردهای آموزشی دانش‌آموزان دارد. در ایالات شمالی مانند ماساچوست، سطح دستاورد دانش‌آموزان در امتحانات نسبت به استانداردهای کشورهای پیشرفته خیلی بالا است. اما عملکرد دانش‌آموزان ایالات جنوبی مانند آلاباما و می‌سی‌سی‌پی در سطح پایین‌تری از کشورهای اروپایی و نزدیک به ترکیه و مکزیک‌ است.

به نظر محققان شرایط آب‌وهوایی برای دانشجویان سیاه‌پوست و اسپانیایی که در نواحی گرم‌تر آمریکا هستند پیامدهایی دارد. این بررسی می‌گوید به خاطر ناحیه‌ای که دانش‌آموزان سیاه‌پوست و اسپانیایی زندگی می‌کنند و نمرات امتحاناتشان به دلیل تغییرات دمایی دچار اختلال می‌شود، “تاثیرات گرما تا ۱۳% تفاوت موفقیت نژادی را توجیه می‌کند.” آقای گودمن می‌گوید محققان نیز می‌خواهند نتایج طولانی یک سال داغ را روی گروهی از دانشجویان بررسی کنند.

اگر امتحانات دانش‌آموزان در موج گرمایی یک سال بیافتد، آیا به این معناست که احتمال زیاد دارد آنها نتایج امتحان و دانشگاه رفتن را از دست می‌دهند؟ آقای گودمن می‌گوید که تصمیم‌سازان و والدین اهمیت دما در مدارس و کلاس‌های درس داغ را به حساب نمی‌آورند. او اضافه کرد: “معلمان و دانش‌آموزان مشکل را از قبل می‌دانند زیرا با آن زندگی می‌کنند.”




موضوعات مرتبط



پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!