گفت و گو با «وفا جوهانا دوکورت» بانوی مدل مالزیایی

در هفتمین جشنواره مدل آسیا که در کره جنوبی برگزار شد، مالزی جایزه عنوان بهترین لباس سنتی بانوان را از آن خود کرد. این لباس با طراحی خلاقانه ای از پوشش کبایا (Kebaya) و سارونگ (sarong) توانست نظر داوران این جشنواره را به خود جلب کند. در این مسابقات این لباس زیبا توسط «وفا جوهانا دوکورت» چهره مدل جدید مالزی ، بر روی صحنه چشم نوازی می کرد.
مالزی سال ۲۰۱۲را با پیروزی در صنعت مد آغاز کرد. در هفتمین جشنواره مدل آسیا که در کره جنوبی برگزار شد، مالزی جایزه عنوان بهترین لباس سنتی بانوان را از آن خود کرد. این لباس با طراحی خلاقانه ای از پوشش کبایا (Kebaya) و سارونگ (sarong) توانست نظر داوران این جشنواره را به خود جلب کند. در این مسابقات این لباس زیبا توسط «وفا جوهانا دوکورت» چهره مدل جدید مالزی ، بر روی صحنه چشم نوازی می کرد.

در پنجاه و چهارمین شماره از مجله توریست مصاحبه ای با این بانوی مدل مالزیایی در دفتر مجله انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

واژه مد برای شما چه معنایی دارد ؟

به نظر من مد راهی است که در آن فرد می تواند خود را از طریق، لباس، مو و آرایش در جامعه و فعالیت های اجتماعی وارد کند. اگر بخواهم بیشتر توضیح بدهم شاید بتوانیم بگوییم که مد در اصل یک تنوع است که با اجرای ایده های طراحی توسط طراحان، افراد را به سمت یک انتخاب جدید و متفاوت می کشاند.

چگونه خود را برای مردم توصیف می کنید؟

یک فرد عادی در میان دوستانم هستم. بسیار آدم راحت و خوش مشربی ام، شوخ طبعی من شاید از دیگر خصوصیاتی است که می توانم از خودم بگویم. اما وقتی در محیط کار وارد می شوم سعی می کنم متمرکز، دقیق و جدی باشم. من می دانم چه می خواهم و برای به دست آوردنش تلاش می کنم.

iranian-tourist-magazine-malaysia-students-news-interview-fashion-model

چهره صورتتان متفاوت از بانوان مالزیایی است که می بینیم .

بله، پدرم هلندی اصیل است، اما به استرالیا مهاجرت کرده و مادرم مالایی است اما ریشه هندی و عربی نیز دارد.

والدین شما چه نقشی در پیشرفت شما در این حرفه داشته اند؟

پدر و مادرم و همچنین خانواده های آنان همیشه پشتیبان من بوده اند. و اما مادرم نقش اساسی در وارد شدن من به صنعت مد را داشته است. فامیل و بستگان همیشه حمایت کننده من بوده اند چنانچه مقاله و یا خبری در مورد من در روزنامه و مجلات مشاهده می کنند آنرا نگه می دارند تا زمانی که من را ببینند و به من نشان دهند. من با داشتن چنین خانواده ای بسیار احساس خوشبختی می کنم.

آیا فکر می کنید تا به الان جامعه فرهنگی مالزی توانسته است برای یک خانم جوان در صنعت مد حمایت و پشتیبانی کافی را داشته باشد؟

من فکر می کنم تناقض هایی در این زمینه وجود داشته باشد. وقتی بحث مد در کشور ما (مالزی) به میان می آید ما با محدودیتهایی مواجه می شویم، اما اگر شما به اندازه کافی خوش شانس باشید از پشتیبانی انسان های دلسوزی بهره مند خواهید شد. هرچند امروزه ما شاهد روند روبه رشد و آرام صنعت مد در مالزی هستیم.

اگر ممکن است از چگونگی وارد شدن به این حرفه برای ما بگویید.

شاید بتوانم بگویم اولین بار توسط تیم رسانه و در (Mama Store) زمان صبحانه شناسایی شدم در آن زمان که ۴سال بیشتر نداشتم توانستم در آگهی های تصویری کارم را شروع کنم که تا سن ۱۲سالگی ادامه داشت.

زمان امتحانات مدرسه و شروع دوره دبیرستان چند سالی کارم را متوقف کردم و زمانی که ۱۶ساله بودم کاملا بلند قد و باریک اندام شده بودم به طوری که همه آشنایانم مرا تشویق به وارد شدن به صنعت مد می کردند. با تشویق مادرم به آکادمی امبرچیا (Amber Chia) که از علاقه مندان به آموزش مد، ثبت نام می کرد وارد شدم. و پس از گذراندن دوره های لازم و مراجعه به موسسات خصوصی، کار در این زمینه یعنی مد را تا ا کنون ادامه دادم.

تحصیلات مرتبط چقدر می تواند در موفقیت یک مدل نقش داشته باشد؟

مدل بودن یک مهارت است و استخدام کنندگان ترجیح می دهند از میان کسانی که دوره های آکادمیک مد را گذرانده اند انتخاب کنند. آنها انتظار دارند مدلها تکنیک راه رفتن، ژست گرفتن روبروی دوربین و هنر رفتار کردن در جمع را بدانند و آموزش دیده باشند. آنها به مدل ها پول می دهند که برای مارک ها تبلیغ کنند و اگر مدل ها از مهارت کافی برخوردار نباشند تقریبا شانسی برای ادامه همکاری در کار مدلینگ ندارند.

WafaJohana

انگیزه پنهان برای ادامه کار در این حرفه برای شما چیست؟

زمانی که اجرا دارم وقتی می بینیم مادر و پدرم برای دیدن من روی صحنه، جا رزرو می کنند و وقت می گذارند انگیزه ای که در من بوجود می آورد باعث می شود که به فراتر از آنچه که در موقعیت کنونی قرار دارم فکر کنم.

وقتی شما بر روی صحنه هستید و تمام چشم ها به شما زل زده است و عکاسان با هر حرکت و ژست شما عکس می گیرند اگر فقط ۳۰ثانیه این حضور طول بکشد شما به مدت ۳۰ثانیه ستاره هستید. در مد زمانی که شما طعم مدل بودن را برای اولین بار می چشید واقعا لذت می برید و تا ا کنون، به دلیل علاقه ای که به این حرفه داشته ام این هیجان و لذت، در تمام اجراها برایم تکرار شده است.

اولین اجرا و نخستین موفقیتی که در مد داشتید چه زمانی بود و چگونه به آن واکنش نشان دادید؟

اولین کار من با طراح چینی ، کیت کیی Keith Kee بود و اما نخستین کار چشمگیر و موفق من در هفته مد در «مید ولی» بود. من در آن زمان ۱۶سال داشتم و مجری طراحی Jaspal بود. در آن اجرا شور و هیجان زیادی در اطرافم بود و شاید کار بهتری نمی توانستم در آن اجرا داشته باشم. اما می دانم که در آن زمان هنوز چیزهای بیشتری برای یادگیری لازم داشتم. بهرحال کار زیبا و بزرگی بود و من واقعا از آن لذت بردم.

مد چه تغییری در لباس پوشیدن روزمره شما داشته است؟

در این حرفه شما با طراحان لباس ملاقات می کنید و الزاما توجه بیشتری به ظاهر خود نشان خواهید داد. با خواندن مجلات مد می خواهید بدانید چه چیزی در حال تغییر است. با این حال من از آن دسته از افرادی نیستم که دقیقا مد فصلها را دنبال می کنند. اما تلاش دارم که به آرامی خودم را تغییر دهم. هرچه بیشتر در این حرفه بمانم می توانم تجربه چگونه جلوه کردن در انظار را بیشتر کسب کنم. برای مثال قبل از وارد شدنم به صنعت مد، هرگز فکر نمی کردم بتوانم کفش با پاشنه ۵اینچ را هر روز بپوشم اما در حال حاضر برای من بسیار راحت و عادی است. بنابراین به طور قطع می توانم بگویم کار کردن در حرفه مد تغییر قابل ملاحظه ای در لباس پوشیدن من داشته است.

شاید این فقط احساس من باشد که شما بیشتر به دنبال لذت بردن از مد هستید تا آن که به صورت یک حرفه به آن بنگرید. و بخاطر همین است که تا این اندازه مد با زندگی روزمره شما همراه شده است.

بله، دقیقا همین طور است.

خانم وفا، شما در سنین پایین وارد این حرفه شدید، چه ملاحظاتی را می بایست در دنیای مد داشت، و چه کسانی تابحال حامی و مراقب شما بودند؟

بیشترین پشتیبانی و مراقبت از طرف مادرم بوده و نیز افراد در آموزشگاه «امبر چیا» به خصوص بنجامین تونگ، واقعا از من در این راه مراقبت نموده است. شما می دانید کار کردن در صنعت مد برای یک دختر جوان ، با خطرات زیادی همراه است. اما افراد آموزشگاه از ۱۶سالگی تا حالا که من حدود ۱۸سال دارم راهنمایی های لازم را به من داده اند و تجربیات دیگران را به دست آورده ام که به تنهایی و بدون راهنمایی قادر به درک و خطرات احتمالی کار در این رشته نبودم.

بنابراین به بیان دیگر، شما از اشتباهات آنها درس گرفتید تا در راه موفقیت قدم بگذارید؟

بله، دقیقا. همیشه باید از اشتباهات درس گرفت.

کدام شو مد از میان کارهایتان بیشترمورد علاقه شما بوده است؟

باید طراحی «کیت کی» باشد. چون احساس بسیار خاصی در آن لباس های بلند، لباس عروسی و ملزوماتش داشتم. من باید با آن لباس ها بسیار بازی می کردم بنابراین من فکر می کنم لباسهای «کیت کی» یکی از بهترین لباسهای من در صحنه بود.

شما به عنوان برنده چهره مدل جدید مالزی در سال ۲۰۱۱، چه برنامه ای برای باقی ماندن به عنوان چهره برجسته مدل مالزی برای سال های آتی دارید؟

در صنعت مد همیشه رقابت وجود دارد و همیشه کسانی زیباتر و جوان تر می آیند اما برای من آنچه اهمیت دارد پیشرفت و حرفه ای ماندن در کارم و پیدا کردن دوستان با نفوذ در رشته کاریم است. من معتقدم مدل های کم تجربه ممکن است نتوانند لباس ها را به مهارت من در صحنه بازی دهند. من تلاش می کنم تا با امضاء قرارداد برای مارکها برای مدت طولانی تری در این صنعت مشغول باشم. با این حال مهم ترین نکته داشتن اخلاق و انضباط است. من از عوامل بسیاری در این حرفه شنیده ام که گفته اند، شما می توانید زیباترین چهره و بهترین راه رفتن را داشته باشید اما اگر شما با مردم کار نکنید کسی با شما کار نمی کند. بنابراین داشتن یک شخصیت خوب و نظم و انضباط نیز بسیار موثر است.

در جشنواره امسال مدل آسیا که در کره جنوبی برگزار شد شما برنده عنوان بهترین لباس سنتی بانوان شدید. شما بیشتر برای حضور در جامعه تمایل به پوشش مدهای سنتی دارید یا مدرن؟

باید بگویم که من بسیار مدرن و امروزی هستم. برخی از لباس های سنتی ام را برای مراسم مذهبی و عروسی استفاده می کنم اما رویهمرفته دوست دارم به دنبال لباسهای مختلف از سراسر جهان باشم. اما در عین حال می خواهم احساس راحتی نیز داشته باشم و از اینرو با سبک امروز راحت تر هستم.

معمولا برای بیرون رفتن ، از لباسهای راحت و مناسب استفاده می کنم اما زمانی هم که در خانه و با دوستانم هستم به پوشیدن یک شلوار جین و تی شرت اکتفا می کنم، اما من همیشه و در همه حال تلاش می کنم خوب به نظر برسم، چون شما نمی دانید که آن روز چه چیزی قرار است پیش بیاید، بنابرای شما باید سعی کنید بهترین ها را در هر روز برای خود بسازید.

خانم وفا، از اهداف بلند مدت خود و از تصمیمات آینده بگویید.

همانطور که قبلا گفتم درحدود یک سال و نیم است که تمرکز من در صنعت مد است، چه در کشور مالزی و چه در کشورهای دیگر. اما من فکر می کنم حرفه مد می تواند تا زمان خاصی برای هر شخص ادامه یابد، بنابراین برنامه ریزی من برای سال آینده رفتن به کالج و گرفتن دیپلم در رشته ارتباطات جمعی است و پس از آن می خواهم وارد کار رسانه شوم. تصمیم دارم مجری برنامه های پخش زنده تلویزیون باشم، شاید یکی از دلایلش این باشد که من دوست دارم زیاد صحبت کنم. (خنده)

با روحیه و انرژی که در شما می بینیم رسیدن به این هدف برای شما خیلی دور از دسترس نیست و مطمئنا می توانیم شما را بیشتر در تلویزیون مشاهده کنیم،. بار دیگر از اینکه دعوت مجله توریست را پذیرفتید از شما تشکر می کنم و امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید.

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

4 × چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!