۴۰ میلیون دختر با کمک هفت کشور صنعتی جهان ‘به مدرسه می‌روند’

توریست مالزی – کشورهای عضو هفت کشور صنعتی جهان، ملقب به گروه هفت قرار است درباره فرستادن ۴۰ میلیون دختر در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط به مدرسه...
توریست مالزی – کشورهای عضو هفت کشور صنعتی جهان، ملقب به گروه هفت قرار است درباره فرستادن ۴۰ میلیون دختر در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط به مدرسه به توافق برسند؛ این برنامه ۵ ساله است.

به گزارش بی بی سی، وزاری خارجه این کشورهای ثروتمند، همچنین قرار است در اجلاس امسال خود (۲۰۲۱) در لندن متعهد شوند که به زنان کشورهای درحال توسعه بسته‌های کمکی معادل ۱۵ میلیارد دلار برای دو سال اختصاص دهند.

رهبران گروه-۷ در اولین نشست حضوری پس از دو سال، احتمالا موافقت خواهند کرد تا با این کمکها ۲۰ میلیون دختر تا ۱۰ سالگی مهارت خواندن را بدست آورند. بخشی از این بودجه قرار است به پروژهای جدیدی اختصاص داده ‌شود تا از تجارت‌ها و مشاغلی که متعلق به زنان هستند و یا اقداماتی که بویژه در راستای کمک به زنان و توانمندسازی آنها است، حمایت کند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا تحصیل و آموزش دختران را یک “سرمایه‌گذاری هوشمندانه” خوانده است. آقای راب همچنین گفته که هدف‌گذاری‌های جدید ۱۲ سال آموزش مداوم برای زنان جوانان را تضمین خواهد کرد؛ به گفته او این اهداف همچنین”نه تنها سرنوشت افراد، بلکه سرنوشت کل جامعه و کشورها” را متحول خواهد کرد.

موسسات خیریه از این تعهدات استقبال کرده‌اند؛ اما گفته‌اند که این اهداف با سیاست‌های بریتانیا درباره کاهش کمک‌های خارجی مغایر است. دولت بریتانیا سال گذشته (۲۰۲۰) اعلام کرده بود که بودجه کمک‌های خارجی را از ۰/۷درصد درآمد ملی به ۰/۵ درصد کاهش می‌دهد؛ کاهش که رقمی بیش از ۵/۵ میلیارد دلار را در بر می‌گیرد. البته هنوز مشخص نیست این کاهش، کدام پروژه‌ها را متاثر خواهد کرد.

گوئن هاینس، از موسسه خیریه بریتانیایی “صندوق نجات کودکان” می‌گوید:”ما از کاهش این کمک‌ها مطلع هستیم. در بحبوحه همه‌گیری(کووید-۱۹)، کمک‌هایی که منجر به تغییر و نجات زندگی‌ها می‌شوند از خانواده‌ها دریغ شد؛ کمک‌های تحصیلی، دارویی و غذایی”.

بریتانیا امسال ریاست دوره‌ای نشست گروه-۷ را بر عهده دارد که ماه آینده قرار است در شهر “کورن‌وال” در جنوب غربی انگلستان برگزار ‌شود. اعضای دیگر این گروه، آمریکا، فرانسه، آلمان، کانادا، ژاپن و ایتالیا هستند که همگی از اقتصادهای برتر دنیا محسوب می‌شوند. وزیر خارجه بریتانیا در بخشی از نشست سه روزه با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در لندن دیدار خواهد کرد تا درمورد تجارت و همچنین مسائلی نظیر ایران و چین گفتگو کند.

دولت بریتانیا گفته است که دو روز دیگر (چهارشنبه ۵ مه) یک توافقنامه مشترک که اتحادیه اروپا هم شامل آن خواهد بود، بطور رسمی امضا خواهد شد؛ این توافقنامه تحصیل و آموزش دختران را در بر می‌گیرد که هدف آن قرار دادن “برابری جنسیتی در مرکز همکاری‌های جهانی” پس از پایان همه‌گیری کووید-۱۹ است.

نشست گروه هفت
براساس آمار سازمان ملل متحد، زنان بیش از دو سوم از کل ۷۹۶ میلیون بی‌سواد در جهان را تشکیل می‌دهند. سازمان ملل گفته است که فقط ۳۹ درصد دختران در مناطق روستایی در سراسر جهان در مدارس متوسطه تحصیل می‌کنند؛ این رقم برای پسران مناطق روستایی ۴۵ درصد است. این نرخ برای دختران شهری ۵۹ درصد و برای پسران شهری ۶۰ درصد است.

قبل از این که همه‌گیری کرونا وضعیت آموزش را بدتر کند، تخمین زده می‌شد که ۹۰ درصد کودکان در کشورهای کم‌درآمد تا سن ۱۰ سالگی قادر به خواندن یک متن ساده نباشند. دولت بریتانیا گفته است که کشورهای گروه هفت، مجددا به اقدام جمعی برای “محافظت از سلامت جنسی، باروری و حقوق مساوی برای همه” و همچنین”افزایش مقابله برای پیشگیری و پایان دادن به خشونت‌های جنسی” متعهد می‌شوند.

کاهش کمک‌های خارجی بریتانیا
تصمیم گروه هفت درحالی منتشر شده که وزارت خارجه بریتانیا متهم شده که از تعهدات خود درباره ادامه کمکهای مالی به پروژه‌های تنظیم خانواده سازمان ملل با هدف کمک به زنان و دختران، عقب نشینی کرده است. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد که در برنامه‌های خود به تهیه وسایل پیشگیری از بارداری و مراقبت‌های بهداشتی مادران به میلیون‌ها زن کمک می‌کند، گفته که بریتانیا متعهد شده بود که ۱۵۴ میلیون پوند (بیش از ۲۱۴ میلیون دلار) به پروژه‌های این نهاد اختصاص دهد. این سازمان بعدا البته اعلام کرد که فقط حدود ۲۳ میلیون پوند دریافت کرده است.

آنت زرا، از مسئولان یک موسسه خیریه آموزش و پرورش که به دختران خدمتکار خانه‌ها در بنگلادش کمک می‌کند، گفته “که مسئولان “ما را ناامید کردند”. خانم زرا گفت که پروژه آنها “بالاجبار متوقف خواهد شد” چون دیگر کمک‌هزینه مورد انتظار را دریافت نخواهد کرد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!