برنج روی برگ موز (Banana Leaf Rice)

سرو برنج برروی برگ موز یکی از شیوه های سنتی سرو غذا به سبک آشپزی جنوب هند می باشد واین غذا محبوبیت زیادی در بین هندیان مهاجر ساکن مالزی و سنگاپور دارد.
توریست مالزی – سرو برنج برروی برگ موز یکی از شیوه های سنتی سرو غذا به سبک آشپزی جنوب هند می باشد واین غذا محبوبیت زیادی در بین هندیان مهاجر ساکن مالزی و سنگاپور دارد.

در رستوران های مخصوص این غذا که به رستوران های Banana Leaf معروف هستند, برنج پخته شده به سبک هندی برروی برگ های سبز و پهن موز ریخته می شود و به همراه مخلوطی از سبزیجات, نان های ترد پاپادام (Papadum) و چاشنی های مخصوص(که ترش و شور وگاهی تند هستند) سرو می شود.

این برگ ها خوردنی نیستند و فقط به عنوان یک بشقاب یک بار مصرف استفاده می شوند. دلیل استفاده  فراوان از این برگ ها سهولت استفاده بدلیل پهن بودن و قابلیت دسترسی به آن درهمه مناطق است. معمولا بروی این برگ ها غذاهای گیاهی ریخته می شود زیرا این غذا مخصوص گیاهخوران است اما گاهی در بعضی ازرستوران ها, تخم مرغ پخته شده یا گوشت کاری، مرغ و غذاهای دریایی نیز سرو می شود.

طبق سنت، دو وعده برنج برای مشتریان آورده می شود. در وعده اول برنج به همراه چاشنی ها و گوشت و سبزیجات بعنوان غذای اصلی کشیده می شود و در سری دوم تنها برنج خالی برای تمیز شدن دهان و تغییر ذائقه سرو می شود. آداب خوردن این غذا حکم می کند که برنج بروی برگ موز باید با دست خورده شود وپس از اتمام غذا، برگ موز به نشانه احترام به صاحب خانه ( و یا صاحب رستوران) باید به سمت داخل تا و جمع شود.

اگراین غذا درمراسم ترحیم سرو شود دراین صورت برگ ها به نشانه تسلیت به سمت خارج تا می شوند به همین دلیل باید دقت کرد که در مواقع عادی تا کردن برگ ها به سمت خارج عملی توهین آمیز است. گاهی مشتریانی که با فرهنگ هندی آشنایی ندارند، برگ های موز را به نشانه عدم رضایت از غذا به سمت خارج تا می کنند و اشتباها فکر می کنند که جهت تا کردن برگ های موز روشی برای ارزیابی کیفیت غذای رستوران است!

برنج بروی برگ موز جزو غذاهای ارزان قیمت محسوب می شود و رستوران های زیادی در منطقه هندوستان کوچک (Little India) این غذای سنتی هندی را به مشتریان ارائه می دهند.

از جمله رستوران های معروف Banana Leaf عبارتند از:

  • Devi’s corner(در منطقه بنگسر)

  • Krishna Curry House (در منطقه پتالینگ جایا )

  • Sri Ganapathi Mess (در منطقه پتالینگ جایا )

  • Sri Nirwana Maju(درمنطقه بنگسربارو )


banana leaf ricebanana-leaf

Sadhya

پاسخی ارسال کنید

*

*

پانزده − 14 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!