ائتلاف امید مالزی درسایه حمایت ماهاتیر و انور قدرت می‌گیرد

توریست مالزی – «ماهاتیر محمد» و «انور ابراهیم» دو سیاستمدار کهنه‌کار مالزی با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اختلافات‌ خود را برای قدرت بخشیدن به شورای ریاستی ائتلاف...
توریست مالزی – «ماهاتیر محمد» و «انور ابراهیم» دو سیاستمدار کهنه‌کار مالزی با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اختلافات‌ خود را برای قدرت بخشیدن به شورای ریاستی ائتلاف سیاسی موسوم به «پاکاتان هاراپان» (ائتلاف امید)، کنار گذاشته‌اند.

به گزارش ایرنا به نقل از استریتس تایمز این دو سیاستمدار مالزیایی در بیانیه خود یادآور شدند که دولت «پریکاتان ناسیونال» را که به طور غیرمنتخب به قدرت رسیده است، قبول ندارند. این دولت از حمایت سازمان ملی مالایی‌های متحد “آمنو” (Umno) برخوردار است و «محی الدین یاسین» ریاست آن را برعهده دارد.

ماهاتیر ۹۴ ساله و انور ۷۲ ساله گفتند که بسیاری از اصلاحات ارائه شده در زمانی که ائتلاف امید در راس قدرت بود، برچیده شده است. این بیانیه مشترک در حالی منتشر شد که دو سال پیش، ائتلاف امید با شکست ائتلاف سیاسی «باریسان ناسیونال» (BN) در انتخابات سراسری ۹ می‌۲۰۱۸ (۱۹ اردیبهشت ۹۷) بسیاری را شوکه کرد.

ائتلاف باریسان ناسیونال از زمان استقلال مالزی در ۶۱ سال گذشته، در راس قدرت بوده است، اما بسیاری در پی رسوایی مالی شرکت مالزیایی (۱MDB) که وجهه «نجیب رزاق» نخست وزیر وقت را مخدوش کرد، نسبت به این ائتلاف بدبین شده‌اند.

ماهاتیر و انور در بیانیه خود تاکید کردند: ما اختلافات و مناقشات دیرینه و مشاجرات بر سر افراد را کنار گذاشته‌ایم؛ ما پیر هستیم و زمان باقی مانده زیادی نداریم. با این همه، روح مبارزاتی ما همچنان به روح جوانان خواهان اصلاحات، امید می‌دمد. زمان آن است که برخیزیم و قدرت را به افراد برحق بازگردانیم.

در این بیانیه آمده است: دو سال پیش، مردم از همه مذاهب و نژادها به ما با کمک‌های مالی و مشارکتی، پیشنهاد و امید و روح یاری رساندند تا شاهد تغییرات بهتری در کشور باشند. دو سال پیش، ما از دفاع از صدای مردم دست نکشیدیم و امروز نیز همانگونه است.

زمانی که ائتلاف امید در انتخابات سراسری به پیروزی دست یافت، ماهاتیر برای دومین بار نخست وزیر مالزی شد و انور ابراهیم نیز پس از گرفتن عفو سلطنتی از زندان آزاد شد.

هواداران انور می‌گویند رهبران این ائتلاف توافق کردند که ماهاتیر منصب نخست وزیری را ظرف دو سال از تصاحب قدرت به انور واگذار کند. اما اردوگاه ماهاتیر اعلام کرد که تاریخی برای این واگذاری تعیین نشده است. اختلاف بین این دو بر سر واگذاری قدرت باعث بی‌ثباتی در ائتلاف امید شد. در عین حال، ماهاتیر با استعفای غیرمنتظره از مقام نخست وزیری، این ائتلاف را شوکه کرد.

ماهاتیر در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ میلادی نخست وزیر مالزی بود و رکورد طولانی‌ترین دوره نخست وزیری این کشور را در اختیار دارد. او اواخر سال گذشته از سمت نخست وزیری استعفا کرد تا دوره صدارتش در دوره جدید، به دو سال هم نرسد. پادشاه مالزی پس از استعفای ماهاتیر، محی‌الدین‌ یاسین ۷۲ ساله را به سمت نخست وزیری منصوب کرد.

ماهاتیر درصدد اخذ رای عدم اعتماد از مجلس علیه محی الدین یاسین در جلسه روز ۱۸ ماه می‌ (۲۸ اردیبهشت) پارلمان است، زیرا یاسین از حمایت اکثریت پارلمان برای باقی ماندن در مقام نخست وزیری برخوردار نیست.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفده − چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!