جاذبه های گردشگری ملاکا

توریست مالزی – یکی از جاذبه های گردشگری مالزی، ملاکاست. دلیل اهمیت این منطقه به خاطر نحوه قرار گرفتن آن در مسیر دریایی بین چین و هند است که...
توریست مالزی – یکی از جاذبه های گردشگری مالزی، ملاکاست. دلیل اهمیت این منطقه به خاطر نحوه قرار گرفتن آن در مسیر دریایی بین چین و هند است که از این نظر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
این منطقه از دیرباز هم مورد مناقشه و توجه بوده است به شکلی که قرن های متمادی پرتغال و انگلیسی بر سر این جزیره استراتژیک مناقشه و حتی جنگ داشته اند. به همین دلیل این شهر که امروزه یکی از شهرهای مدرن مالزی است یک مقصد توریسیتی بسیار محبوب است. البته این شهر دارای معماری و فرهنگ و سنت های مختلفی است.

کلیسای قرن هجدهمی
یک از جاذبه های ملاکا به یک کلیسای قرن هجدهمی بر می گردد که کریس Christ Church نام دارد. کلیسای کریس در قرن هجدهم به عنوان جایگزینی برای کلیسای کهنه و قدیمی پرتغالی‌ها ایجاد شد و به عنوان یکی از ساختمان‌های نمادین از دوره‌ی استعمار هلندی باقی‌مانده است.
این کلیسا به رنگ سفید طراحی و ساخته شده است. البته مدتی بعد یعنی در قرن ۲۰ به رنگ قرمز درآمد. این رنگ که در دوره پرتغالی ها به این کلیسا زده شد در واقع رنگی است که نماد استعمار پرتغال در کشورهای مختلف است. داخل کلیسا نیز تعدادی از سنگ قبر‌ها‌ی نوشته شده به زبان‌های هلندی، انگلیسی، پرتغالی و ارمنی منبت‌کاری شده است.



محله چینی ها
در ملاکا خیابانی به اسم خیابان جونکر Jonker Street وجود دارد که مهم ترین مرکز تجمع چینی هاست. این مکان به عنوان خانه‌ای برای بیشتر خدمتکاران اشراف هلندی در زمان استعمار هلندی‌ها به کار می‌رفت. بعد از خروج هلندی‌ها، این مکان به محل سکونت خود اشراف ‌زادگان در آمد. بسیاری از خانه‌های بزرگ قرن هفدهم به همراه تعداد زیادی از مغازه‌ها، رستوران‌ها و سایر امکانات رفاهی در آن باقی مانده است.
نکته جالب این است که این خیابان برای این که کاملا به یک بازار دستفروشان تبدیل شود هر شنبه و هر جمعه وحتی روزهای یک شنبه کاملا قرق می شود.



کلیسای یادگار یسوعیون
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری منطقه ملاکا در مالزی کلیسای سنت پل St.Paul`s Church است که توسط یک کاپیتان پرتغالی در سال ۱۵۲۱ به عنوان یک کلیسای ساده ساخته شد. سنت فرانسیس خاویر، یکی از بنیان‌گذاران فرقه «یسوعیون»، از این کلیسا به عنوان یک پایگاه برای سفر تبلیغی خود به چین و ژاپن استفاده می‌کرد. در یکی از این سفرها، خاویر بیمار شد و در نهایت در سال ۱۵۵۲ در چین درگذشت. بعد از مرگ اپیتان پرتغالی جسدش قبل از این که به گوا منتقل شود برای مدتی در این مکان نگهداری می شود



موزه ای با ترکیب فرهنگ چین و غرب
در موزه میراث بابا نیونیا Baba Nyonya Heritage Museum پرد هایی نصب شده است که نشان‌ دهنده ترکیبی از فرهنگ چینی و غربی در مالایی است. موزه ای که در باره آن صحبت می کنیم به وسیله خانمی به اسم کیم لی که از ساکنان طبقه چهارم این خانه است برای تجلیل ترکیب پیچیده و شگفت انگیز از فرهنگ چینی و مالایی گسترش و توسعه یافت. این موزه به عنوان موزه بابانیونا نیز شناخته شده است. در این موزه تعدادی از صنایع دستی، از جمله قطعات نجاری، ظروف سفالی و مبلمان دیده می‌شود. پرده‌های بزرگ و نقش‌دار بر روی دیوار‌ها نصب شده و نشان‌دهنده ی ترکیبی از فرهنگ چینی و غربی در دنیای مالایی است.



برجی که گذشته و امروز ملاکا در آن نمایان است
برج تامینگ ساری Menara Taming Sari چشم انداز کلی از تاریخ گذشته و تغییرات امروزی در ملاکا را به نمایش گذاشته است. این برج گردان یادآور سوزن فضایی space needle در سیاتل است. این برج در واقع نشان دهنده تاریخ گذشته این شهر و همین طور نشان دهنده تغییراتی است که امروز در عصر جدید در این شهر روی داده است. بلندی این برج ژیروسکوپی به ۱۱۰ متر می رسد و گنجایش آن به شکلی است که می تواند همزمان ۸۰ نفر را در خود جای دهد.
یک سری فعالیت های مختلف مانند اسب سواری و سوار شدن بر ماشین های الکتریکی نیز در پایه این برج صورت می گیرد که هنگام خرید بلیت این برج همه این تفریحات و تجربه های گردشگری در درون آن لحاظ شده است.



ستادسویس Stadthuys
این سالن هلندی قدیمی مانند بیستر باقی‌ مانده‌های هلند در شهر ملاکا، به رنگ قرمز رنگ ‌آمیزی شده است. این سالن در زمان استعمار هلندی‌ها، محل استقرار فرمانداران و افسران هلندی بود ولی در زمان استعمار انگلیسی‌ها به یک مدرسه‌ انگلیسی زبان رایگان تبدیل شد. امروزه از این بنا به عنوان یک موزه‌ تاریخ و فرهنگ ‌شناسی استفاده می‌شود و افراد بسیاری معتقدند این سالن یکی از موزه‌های برتر در منطقه است. هم‌چنین در این موزه لباس‌های سنتی و مصنوعاتی به نمایش گذاشته شده است که بیانگر دوره‌های تاریخی مختلف در ملاکاست.



مسجد سلت ملاکا
مسجد سلت ملاکا مسجد تنگه‌ ملاکا ، در اوایل قرن بیستم با ترکیبی از سبک معماری آسیای شرقی و مالایی ساخته شد. زمانی که سطح آب بالاست، این مسجد به گونه‌ای در جزایر مصنوعی ملاکا ساخته‌شده که شناور دیده می‌شود. در سبک سنتی اهالی مورو، بیرون مسجدها به‌صورت سفید با سایه‌ای از رنگ‌های مختلف است. در این مورد گذرگاه‌های سرپوشیده شیشه‌ای رنگ زرد و سبز یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که این مسجد را متمایز می کند. ساختمان این بنا در شب زیبایی خاصی دارد.



آفاموسا
بقایای این قلعه‌ پرتغالی قدیمی‌ترین باقی ‌مانده در تمام آسیا می‌باشد. این قلعه در اوایل سال ۱۵۰۰ برای محافظت از سرزمین‌های تازه فتح‌ شده و یا جلوگیری از هجوم سایر کشورهای اروپایی بر روی تپه‌ی ساحلی ساخته شد. سازندگان این بنا بر این امید بودند که بتوانند یک بندر پرتغال دوست دیگر در طول مسیر Spice بسازند تا تجارت کشتی‌های بازرگانی بین آسیا و اروپا تسهیل گردد. این قلعه بعد‌ها به‌دست هلندی‌ها افتاد و سپس برای جلوگیری از فتح شدن آن توسط ناپلئون فرانسه به انگلیس سپرده شد. انگلیس از این واهمه داشت که اگر فرانسه و یا سایر کشور‌ها بتوانند آن‌ را فتح کنند، قدرت زیادی بدست آورند. بنابراین ترجیح داد به‌جای محافظت، آن را تخریب کند. به درخواست آقای رافلز،بنیانگذار سنگاپور، تنها دروازه‌ کوچکی از آن حفظ شد.



منبع: الی گشت

پاسخی ارسال کنید

*

*

9 − 7 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!