حمایت پادشاه مالزی از نخست وزیری “محی‌الدین یاسین”

توریست مالزی – پادشاه مالزی گفت، انتصاب محی‌الدین یاسین به عنوان نخست وزیر در جریان ناآرامی‌های سال جاری میلادی “مناسب، درست و بر اساس قانون اساسی” بوده است. به...
توریست مالزی – پادشاه مالزی گفت، انتصاب محی‌الدین یاسین به عنوان نخست وزیر در جریان ناآرامی‌های سال جاری میلادی “مناسب، درست و بر اساس قانون اساسی” بوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این حمایت از سوی سلطان عبدالله سلطان احمد شاه، پادشاه مالزی چند روز پس از آن مطرح شد که پارلمان این کشور دادن رای‌ اعتماد بر اساس پیشنهاد اپوزیسیون به نخست وزیر را کنار گذاشت.

انتصاب محی‌الدین در اول مارس و در پایان یک هفته ناآرامی سیاسی با فروپاشی ائتلاف حاکم در این کشور آسیایی انجام شد و این انتصاب از سوی اپوزیسیون به چالش کشیده شد، چون آنها می‌گویند مشخص نیست که محی‌الدین حمایت اکثریت را در میان ۲۲۲ عضو مجلس سفلی پارلمان مالزی داشته یا خیر.

رئیس مجلس مالزی در ابتدای امر پیشنهاد ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق را برای برگزاری جلسه رای اعتماد به محی‌الدین تایید کرده بود اما رای‌گیری پس از نشست کوتاه دولت، به وقت نامشخص دیگری موکول شد.

پادشاه مالزی در جریان سخنرانی خود گفت‌:‌ به طور حتم، هر رقابتی یک نتیجه‌ای در پی دارد. بر طبق مقررات قانون اساسی کشور، من می‌دانم که محی‌الدین یاسین حمایت اکثریت اعضای مجلس سفلی پارلمان را داشته و برای انتصاب در این سمت به عنوان هشتمین نخست وزیر صلاحیت داشت. نقش پادشاه مالزی در این کشور تشریفاتی است.

نشست یک روزه پارلمان نخستین نشست در سال جاری میلادی است و جلسه بعدی ۱۳ ژوئیه تا ۲۷ اوت خواهد بود. در فوریه، ماهاتیر محمد از سمت خود به عنوان نخست وزیر و پس از فروپاشی ائتلافش استعفا کرد. محی‌الدین یاسین بر مدیریت بحران سلامت و اقتصاد ناشی از کروناویروس تمرکز کرده است.

پارلمان مالزی به دلیل شیوع کرونا جلسه‌ای کوتاه برگزار کرد که به نخست وزیر این کشور اجازه داد پس از دو ماه فعالیت در این جایگاه هدف رای عدم اعتماد قرار نگیرد. این جلسه اما انتقاد ماهاتیر محمد از دولت مالزی را به دنبال داشت. در این جلسه بیش از ۲۰۰ قانونگذار از جمله ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی که خواستار برگزاری رای عدم اعتماد به محی‌الدین یاسین، نخست وزیر فعلی این کشور شده بود با رعایت فاصله ایمن و با داشتن ماسک گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جلسه به محض اتمام سخنرانی پادشاه مالزی پایان یافت و گفتگوها و مناظرات به جلسه بعدی این پارلمان در ماه ژوئیه موکول شد. به گفته دولت مالزی، کاهش طول این نشست به دلیل جلوگیری از گسترش کرونا بوده است اما قانونگذاران اپوزیسیون محی‌الدین یاسین را به نگرانی از رویارویی با رای عدم اعتماد متهم می‌کنند.

ماهاتیر محمد در کنفرانسی خبری اظهار کرد: نمی‌توانیم این بهانه را بپذیریم که به دلیل شیوع کرونا تنها دو ساعت جلسه داشته باشیم. به گفته او، به دلیل رعایت تدابیر ایمنی علیه کرونا این جلسه می‌توانست ادامه یابد.

پادشاه مالزی در سخنرانی خود خوستار اتحاد ملی شد و گفت: در شرایطی که مردم به دلیل شیوع کرونا با دشواری‌ها و آینده‌ای نامشخص روبه رو هستند، کشور را به هرج و مرج سیاسی دیگری نکشانید.

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!