خاصیت های زنجبیل برای بدن

توریست مالزی- در مورد خواص زنجبیل مقالات زیادی را در مجله سلامت منتشر کرده ایم که به همه آنها میتوانید از طریق بخش جستجو دسترسی داشته باشید. زنجبیل از مواد غذایی شگفت آور با...
توریست مالزی- در مورد خواص زنجبیل مقالات زیادی را در مجله سلامت منتشر کرده ایم که به همه آنها میتوانید از طریق بخش جستجو دسترسی داشته باشید. زنجبیل از مواد غذایی شگفت آور با خواص بی نظیر است که امروزه در سراسر نقاط جهان استفاده می شود. زنجبیل از خانواده گیاهانی مانند زردچوبه و هل است و ریشه آن دارای فواید عالی در زمینه پزشکی، درمانی و تغذیه می باشد.این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، مشکلات سیستم گوارش و سیستم ایمنی به کار می رود و در کاهش وزن، کنترل دیابت و پیشگیری از انواع عفونت ها تاثیر مثبتی دارد.

چینی ها و سرخپوستان از حدود ۴۷۰۰ سال پیش از زنجبیل برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند. همچنین در امپراتوری بزرگ روم از دیرباز به دلیل خواص دارویی، از جمله کالاهای با ارزش برای تجارت محسوب می شده است.

در ریشه زنجبیل ۱۱۵ عنصر شیمیایی مختلف وجود دارد. فواید و خواص درمانی ماده روغنی در ریشه آن، به عنوان آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قوی شناخته شده است. با توجه به خواص بی نظیر این گیاه معجزه آسا، در ادامه به تعدادی از فواید و خواص زنجبیل برای سلامتی اشاره خواهیم کرد. با پرشین استار همراه باشید.

۱. پیشگیری از سکته مغزی و بیماری های قلبی

سکته مغزی و بیماری های قلبی دو عامل رایج مرگ و میر افراد در جهان می باشد. مصرف منظم زنجبیل، مخصوصا اگر با مواد دیگری همچون سیر و پیاز ( که خاصیت ضد انقعاد خون دارند) همراه شود، از بروز بیماری های قلبی و سکته پیشگیری می کند.

۲. درمان سوهاضمه و تهوع

اگر دچار درد ساده شکمی یا تهوع صبحگاهی یا بارداری هستید، زنجبیل مصرف کنید! هزاران سال است که زنجبیل به عنوان یک هضم کننده موثر و برای درمان طبیعی تهوع مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد سه کپسول زنجبیل ( در مجموع ۱.۲ گرم) می تواند در درمان افراد مبتلا به دیس پپسی اثر مثبت داشته باشد.

زنجبیل عضلات معده در نزدیکی روده کوچک را شل کرده و به هضم مواد غذایی کمک می کند. به همین دلیل برای رفع نفخ، یبوست و سایر اختلالات دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و باعث کاهش تهوع در افرادی می شود که در حال گذراندن دوره شیمی درمانی می باشند. لازم به ذکر است اثر زنجبیل فقط بین ۶ تا ۲۴ ساعت اول پس از شیمی درمانی باقی می ماند.

مصرف ریشه زنجبیل، نوشیدن آب زنجبیل تازه و استنشاق اسانس زنجبیل همگی روش های موثر برای درمان و رفع اختلالات معده می باشد.

۳. بهبود عملکرد تنفسی و سیستم ایمنی بدن

زنجبیل از جمله گیاهانی است که از مدت ها قبل برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شده است. گیاهی با طبع گرم که از تجمع سموم در اندام های مختلف جلوگیری و در پاکسازی سیستم لنفاوی موثر است به طوری که باعث باز شدن کانال های لنفاوی شده و از انباشت سموم و ابتلا به عفونت های مختلف جلوگیری می کند.
زنجبیل برای سلامت سیستم تنفسی نیز نقش موثری ایفا می کند، ترکیب روغن زنجبیل و روغن اوکالیپتوس راهی عالی برای تقویت سیستم ایمنی و تنفسی بدن به شمار می رود.

۴. پیشگیری از عفونت های باکتریایی

همانطور که قبلا اشاره کردیم زنجبیل باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. طی تحقیقات انجام شده و مقایسه عملکرد زنجبیل و آنتی بیوتیک های معمولی، مشخص شد راه حل های طبیعی و گیاهی همیشه برنده میدان خواهند بود!

داروهایی از قبیل کلرامفنیکول، آمپی سیلین و تتراسایکلین هرگز نمی توانند با اثرات ضدباکتریایی عصاره زنجبیل رقابت کنند. این مزیت زنجبیل برای افرادی که قبلا از ضعف سیستم ایمنی رنج برده و در بیمارستان بستری هستند بسیار مفید است. زیرا احتمال ابتلا به انواع بیماری های باکتریایی در بیمارستان افزایش می یابد.

نکته : اگر برای عیادت دوستان و آشنایان یا انجام عمل جراحی به بیمارستان می روید، دو قطره عصاره زنجبیل داخل آب حل کرده و مصرف کنید. این کار احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. علاوه بر زنجبیل، می توان از روغن زیتون، گل میخک و روغن مالهوکا نیز برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ها استفاده کرد.

۵. درمان عفونت های قارچی

طی تحقیقاتی که در دانشگاه کارلتون، روی ۲۹ گونه گیاهی مختلف و به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های قارچی انجام شد، خواص ضدقارچی زنجبیل کاملا مشهود و بارز اعلام شده است.

نکته : برای درست کردن معجون ضدقارچ، چند قطره اسانس زنجبیل خالص را با روغن درخت چای و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و روزانه سه مرتبه مصرف کنید.

۶. درمان زخم معده

زنجبیل می تواند در درمان زخم معده بسیار موثر عمل کند. تحقیقات جدید دانشمندان ثابت کرده این گیاه بی نظیر ۶ تا ۸ برابر قوی تر از داروی Prevacid که برای درمان زخم معده یا ریفلاکس استفاده می شود، عمل می کند.

۷. تسکین درد

زنجبیل خاصیت ضد درد داشته و کارکرد آن شبیه به اثر کلسیم برای رفع درد می باشد. از آن جایی که مصرف زنجبیل باعث تحریک گیرنده هایی می شود که در انتهای عصب حسی قرار دارند، مصرف آن با سوزش همراه خواهد بود اما کاهش التهاب ، خود به خود باعث کاهش درد اندام های بدن می شود.
مصرف زنجبیل برای درمان و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی نیز مفید است.

۸. کنترل دیابت و کاهش قند خون

مصرف زنجبیل در افراد دیابتی باعث کاهش قند خون شده و میزان حساسیت انسولین را افزایش می دهد. خبر خوب اینکه زنجبیل در کاهش عوارض دیابت، از جمله بیماری رتینوپاتی دیابتی نیز اثربخش می باشد.

۹. تنظیم کلسترول خون

طبق مطالعات انجام شده، مصرف ۳ گرم پودر زنجبیل به صورت ۳ دوز جداگانه، باعث کاهش چشمگیر کلسترول خون می شود. همچنین عصاره زنجبیل اثری مشابه مصرف داروی اتورواستاتین داشته و چربی خون را کاهش می دهد.

۱۰. درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا

در روزهای سرد زمستانی، نوشیدن چای زنجبیل راهی عالی برای گرم کردن بدن بوده و معرقی قوی محسوب می شود. برای تهیه چای زنجبیل خانگی، ۲۰ تا ۴۰ گرم زنجبیل تازه را در یک فنجان آب داغ قرار دهید. با اضافه کردن یک تکه لیمو یا یک قطره عسل فواید چای زنجبیل را دوچندان کنید. این چای، درمانی طبیعی و تسکین دهنده سرماخوردگی و آنفلوآنزا می باشد.

۱۱. خواص زنجبیل برای لاغری و چربی سوزی

چای زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن معجزه می کند. اگر تمرینات بدنی داشته و به صورت منظم بعد از هر وعده غذا یک فنجان چای زنجبیل میل کنید، نوشیدن چای زنجبیل بعد از وعده عذایی باعث می شود مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته و بعد از ۵ هفته کاهش وزن چشمگیری را تجربه خواهید کرد. چای زنجبیل باعث هضم بهتر غذا شده و با افزایش چربی سوزی و سرعت متابولیسم بدن باعث کاهش وزن می شود.

فواید زنجبیل در کاهش وزن

می توان از زنجبیل تازه یا خشک شده به جای نمک و شکر ، برای افزودن طعم به غذاها و نوشیدنی ها استفاد کرد. از آن جایی که این گیاه به مقدار کم مصرف می شود، افزایش کالری، فیبر، کربوهیدرات و پروتئین به رژیم غذایی، چندان قابل توجه نخواهد بود و در کاهش وزن اثر مثبتی خواهد داشت.

طرز تهیه چای زنجبیل

طرز تهیه چای زنجبیل بسیار ساده است!

روش اول : می توانید مقداری زنجبیل تازه (۳۰ گرم) را خورد کرده و به آب جوش اضافه کرده و بگذارید به مدت ۵ دقیقه به آرامی بجوشد؛ سپس زیر قوری را خاموش کرده و بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد. چای زنجبیل شما آماده است؛ می توانید آب نصف لیمو ترش تازه و ۱ قاشق عسل نیز به چای زنجبیل تان اضافه کرده و میل کنید.

روش دوم : برای درست کردن دمنوش زنجبیل کافیست یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک شده را به قوری آب با دمای حداکثر ۸۰ درجه اضافه کرده و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس با لیمو ترش یا عسل نوش جان کنید.

برای لاغری و کاهش وزن تضمینی، توصیه می شود به مدت ۱۵ روز بعد از ناهار و شام یک فنجان چای زنجبیل بنوشید، سپس یک هفته مصرف آن را قطع و مجددا شروع کنید.

معجون زنجبیل و چای سبز برای لاغری

چای سبز راهی عالی برای کاهش وزن است و کلسترول خون را کاهش می دهد، ترکیب چای سبز و زنجبیل معجون فوق العاده برای لاغری محسوب می شود.

روش های دیگر برای کاهش وزن با زنجبیل

– قبل از غذا برش نازکی از ریشه زنجبیل میل کنید. این کار باعث تنظیم متابولیسم، بهبود هضم و افزایش انرژی بدن می شود.

– یک تکه کوچک زنجبیل را رنده کرده و به یک فنجان آب لیمو و مقداری نمک اضافه کنید. قبل از هر وعده مقدار اندکی از این ترکیب میل کنید.

– یکی دیگر از راه های لاغری استفاده از زنجبیل تازه در غذاهای مختلف از جمله سوپ و سس ها می باشد.

– چای لیمو و زنجبیل نیز معجونی عالی برای کاهش وزن و چربی سوزی می باشد.

۱۲. خواص زنجبیل برای زنان باردار

مصرف زنجبیل در دوران بارداری در درمان تهوع صبحگاهی موثر است و باعث می شود خون و اکسیژن کافی به جنین برسد. از آن جایی که در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، مصرف زنجبیل با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز سرماخوردگی و سرفه و بیماری های مشابه پیشگیری می کند.

مصرف زنجبیل در دوران بارداری از بروز دیابت بارداری پیشگیری و دردهای شکمی و کمر را کاهش می دهد.

زنجبیل احتمال بروز اختلالات ژنتیکی و مادرزادی در نوزاد را کاهش می دهد.

خانم های باردار برای درمان تهوع صبجگاهی روزی ۳ مرتبه ۲۵۰ میلی گرم عصاره زنجبیل میل کنند.

۱۳. خواص زنجبیل برای مردان

منگنز موجود در زنجبیل باعث افزایش ترشح هورمون جنسی تستوسترون می شود. این هورمون برای ایجاد جنین و تولید اسپرم حیاتی است. کمبود منگنز در مردان منجر به ناباروری و اختلالات نعوظ می شود.

۱۴. کاهش چربی و فشار خون

تحقیقات نشان داده که مصرف زنجبیل می تواند به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک کند. همچنین زنجبیل تازه برای درمان فشار خون بالا مفید می باشد.

۱۵. از بین بردن جای سوختگی

مصرف آب زنجبیل تازه باعث تسکین درد شده و محل سوختگی را ترمیم می کند. برای از بین بردن آثار زخم و سوختگی، روزانه دو تا سه بار زنجبیل تازه روی ناحیه موردنظر قرار دهید و این کار را ۶ تا ۱۲ هفته ادامه دهید.

۱۶. درمان آکنه و جوش

زنجبیل دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی می باشد و برای درمان آکنه و جوش و صاف کردن پوست تاثیر شگفت انگیز دارد.

ماسک آکنه زنجبیل

زنجبیل را شسته و پوست آن را بگیرید، سپس خرد کرده و با مقداری آب مخلوط کنید و داخل مخلوط کن بریزید، مخلوط حاصل را از صافی عبور دهید. ۲ قاشق آب زردرنگ به دست آمده را با ۱ قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید. این ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه در ناحیه آکنه و جوش قرار داده و با آب سرد بشویید.

دقت شود این ماسک برای پوست های خشک توصیه نمی شود.

۱۷. لایه برداری پوست

زنجبیل سلول های مرده پوست را دفع کرده و از پوست لایه برداری می کند.

ماسک لایه بردار زنجبیل

مقداری زنجبیل را با عسل مخلوط کرده و روی پوست قرار دهید.

۱۸. ضدپیری

زنجبیل حاوی ۴۰ ترکیب آنتی اکسیدانی مختلف می باشد که از پیری زودرس پیشگیری کرده و باعث دفع سموم پوست، بهبود گردش خون و تغذیه پوست می گردد. آنتی اکسیدان های موجود در زنجبیل با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کند و در جوانسازی پوست تاثیر عالی دارد.

۱۹. تقویت موهای خشک و شکننده

زنجبیل منبع غنی ویتامین ها، روی و فسفر می باشد که برای موهای خشک و شکننده عالی است.

۲۰. درمان ریزش مو

عصاره زنجبیل برای درمان ریزش مو مفید بوده و ریشه موها را تقویت می کند.

۲۱. درمان موخوره

آلودگی های محیطی و گرمای بیش از حد به فولیکول های مو آسیب زده و باعث ایجاد موخوره می شود. عصاره زنجبیل برای درمان موخوره معجزه می کند.

۲۲. شوره سر

شوره سر از شایع ترین مشکلات پوست و مو می باشد. روغن زنجبیل راه عالی برای از بین بردن شوره سر می باشد.

ماسک شوره سر

۲ قاشق غذاخوری زنجبیل تازه را با ۳ قاشق غذاخوری روغن کنجد یا روغن زیتون مخلوط کرده و مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید. پوست سر را با این ماسک ماساژ داده و بعد از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بشویید.

برای تاثیر بهتر لازم است ۳ بار در هفته از این ماسک استفاده شود.

۲۳. افزایش رشد مو

زنجبیل با بهبود گردش خون باعث تغذیه مناسب پوست سر شده و فولیکول های مو را تحریک و موجب افزایش رشد مو می شود. اسیدهای چرب موجود در زنجبیل برای موهای نازک و ضعیف مفید است.

ماسک برای رشد مو و ریزش مو

۱ قاشق غذاخوری ریشه زنجبیل رنده شده را با ۱ قاشق غذاخوری روغن جوجوبا مخلوط کرده و با حرکات دایره ای روی پوست سر ماساژ دهید. بعد از ۳۰ دقیقه موها را بشویید.

این ماسک رشد موها را تحریک کرده و باعث درمان ریزش مو می شود.

خواص زنجبیل در طب سنتی

– درمان دندان درد

– تقویت کننده قلب

– ضدنفخ

– درمان تهوع ماشین و بارداری

– ضد سرفه

– ضدآلزایمر

– درمان آسم

– بهبود ام اس

ارزش غذایی زنجبیل

این گیاه شگفت انگیز شامل انواع مختلف ویتامین و مواد معدنی می باشد. در ۱۰۰ گرم ریشه زنجبیل تازه، مواد زیر یافت می شود:

کالری : ۷۹ گرم

کربوهیدرات: ۱۷.۸۶

فیبر: ۳.۶ گرم

پروتئین: ۳.۵۷ گرم

سدیم: ۱۴ میلی گرم

آهن: ۱.۱۵ گرم

ویتامین C: مقدار ۷.۷ میلی گرم

پتاسیم: ۳۳ میلی گرم

سایر مواد مغذی موجود در زنجبیل عبارتند از :

ویتامین B6

منیزیم

فسفر

فلز روی

فولات

ریبوفلاوین

نیاسین

از جمله ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی زنجبیل نیز می توان به ژینگرول، بتا کاروتن، کپسایسین، اسید کافئیک، کورکومین و سالیسیلات اشاره کرد.

نگهداری از زنجبیل

– هنگام خرید زنجبیل تازه، دقت کنید ریشه دارای پوست صاف و سفت، بدون چین و چروک و بوی تند باشد.

– زنجبیل تازه را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید و پوست آن را قبل از مصرف جدا کنید.

– اگر زنجبیل تازه در دسترس ندارید، می توانید از زنجبیل خشک در غذا استفاده کنید.

چند دستورالعمل جالب برای مصرف زنجبیل

۱. زنجبیل تازه را به اسموتی یا آبمیوه اضافه کنید.

۲. زنجبیل تازه یا خشک را به سس سالاد خانگی اضافه کنید.

۳. برای تهیه چای زنجبیل، آن را پوست گرفته و با آب بجوشانید.

بهترین روش های مصرف زنجبیل

۱. زنجبیل خام : می توانید زنجبیل را به قطعاتی به اندازه انگشت شست خرد کرده و به همراه اسموتی یا به صورت آبمیوه مصرف کنید.

۲. روغن زنجبیل: بهترین روش مصرف ، به صورت روغن می باشد که می توان به صورت موضعی خارجی برای تسکین دردها، یا با توجه به نوع بیماری به صورت خوراکی مصرف شود.

۳. چای زنجبیل: معمولا از آن برای رفع حالت تهوع، شستشوی معده و آرامش بخش استفاده می شود. برای رفع التهاب، دو تا سه بار در روز، هر بار به اندازه یک فنجان میل شود.

۴. پودر زنجبیل: پودر آن ادویه ای عالی برای پخت و پز محسوب می شود. همچنین می توان آن را به صورت کپسول با دوز توصیه شده ۱۰۰۰ میلی گرم روزانه مصرف کرد.

عوارض احتمالی و مضرات زنجبیل

اداره غذا و دارو ایالات متحده از زنجبیل به عنوان مکمل غذایی نام برده که به طور کلی بدون عوارض و بی خطر شناخته شده است. زنجبیل طبیعی برای اغلب افراد هیچ عوارضی ندارد. در برخی موارد گزارش شده، مصرف زیاد آن ممکن است باعث افزایش بروز علائم رفلاکس معده شود ، دهان را تحریک کند یا باعث اسهال شود.

چه کسانی در مصرف زنجبیل احتیاط کنند؟

– خانم های باردار، افراد مبتلا به دیابت و سنگ کیسه صفرا و افرادی که دچار اختلال در لخته شدن خون هستند، بهتر است قبل از افزایش مصرف زنجبیل، حتما با پزشک خود مشورت کنند.

– از مصرف مکمل های زنجبیل به همراه آسپرین یا داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید.

– در صورت مصرف زنجبیل به صورت روزانه، توصیه می شود افراد معمولی حداکثر ۴ گرم زنجبیل خشک و خانم های باردار حداکثر ۱ گرم به صورت روزانه مصرف کنند نه بیشتر!

نکات پایانی

*عوارض و اثربخشی مکمل های زنجبیل تولید شده در برندها و فرمولاسیون مختلف ، متفاوت می باشد.

*به طور کلی محققان توصیه می کنند در استفاده از مکمل های غذایی، به دلیل عدم استاندارد بودن آن ها، احتیاط شود.

*دانشمندان معتقدند هنوز بسیاری ازترکیبات موجود در زنجبیل به طور کامل مورد تحقیق قرار نگرفته و بسیاری از ادعاهای رایج میان مردم درباره این گیاه توسط علم پزشکی تایید نمی شود. اما یافته های پزشکی تا امروز ، نشان می دهد زنجبیل گیاهی پرفایده برای مقاصد پزشکی و درمانی می باشد.

منبع: مجله سلامت

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!