در مبارزه با کرونا یا متحد عمل می‌کنیم یا شکست می‌خوریم

توریست مالزی – دبیرکل سازمان ملل در نشست سازمان جهانی بهداشت از رویکردهای متناقض در سراسر جهان در مبارزه با ویروس کرونا انتقاد کرد. گوترش تاکید کرد مبارزه با...
توریست مالزی – دبیرکل سازمان ملل در نشست سازمان جهانی بهداشت از رویکردهای متناقض در سراسر جهان در مبارزه با ویروس کرونا انتقاد کرد. گوترش تاکید کرد مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۱۹ تنها با همکاری جمعی همه کشورها قابل مدیریت است.

به گزارش دویچه وله ؛ آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۸ ماه مه) در آغاز نشست سالانه سازمان جهانی بهداشت(WHO) ویروس کرونا را “بزرگترین چالش زمان ما” توصیف کرد. او برخوردهای متناقض جامعه جهانی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که حل این مشکل تنها با رویکردی جمعی امکان‌پذیر است.

گوترش در پیام ویدیویی گفت: «کشورهای مختلف استراتژی‌های مختلف و گاه متناقضی را دنبال کرده‌اند و همه ما بهای گزافی را برای آن پرداخت می‌کنیم.» گوترش از برخورد کشورهای گوناگون با پیشگیری از گسترش ویروس جدید کرونا شکایت کرد و گفت که در این باره تنها “توافق بسیار کمی” وجود داشته است. گوترش گفت بسیاری از کشورها توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت را نادیده گرفته‌اند و به همین دلیل ویروس در سراسر جهان شیوع یافته است.

“یا عملکرد مشترک و یا شکست”
گوترش تأکید کرد که برای ردیابی منشاء بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ باید تحقیقاتی انجام شود. او خاطر نشان کرد: «باید بررسی شود که ویروس از کجا آمده است ، چگونه توانسته است با این سرعت در سراسر جهان گسترش یابد. اما اکنون زمان مناسبی برای آن نیست. اکنون جهان باید در همبستگی با یکدیگر عمل کند تا گسترش ویروس متوقف شود. گوترش تاکید کرد: «ما از طریق این بیماری همه گیر یا با هم متحد می شویم یا شکست می‌خوریم.»

اتهام های دو باره آمریکا به سازمان جهانی بهداشت
ایالات متحده بار دیگر اتهام های شدیدی را علیه سازمان جهانی بهداشت مطرح کرد. الکس ایزار ، وزیر بهداشت آمریکا ، روز دوشنبه در یک سخنرانی ویدئویی در نشست ویدئوی سالانه سازمان جهانی بهداشت گفت که یکی از “دلایل مهم این که شیوع ویروس کرونا از کنترل خارج شد” این بود که سازمان جهانی بهداشت نتوانست “اطلاعاتی را که مورد نیاز جهان بود به دست آورد”. او گفت که این “ناکامی” جان بسیاری را در جهان گرفته است. ایزار در اشاره به چین گفت که در تلاش آشکار برای مخفی کردن شیوع این بیماری، حداقل یک کشور عضو سازمان از تعهدات خود برای شفافیت درست عمل نکرده است و این به بهای سنگینی برای کل جهان تمام شده است.

وزیر بهداشت آمریکا تاکید کرد که سازمان جهانی بهداشت در “وظیفه اصلی” خود در “دستیابی به اطلاعات و اطمینان از شفافیت” ناکام مانده است. او گفت این “هرگز نباید دوباره اتفاق بیفتد” و در حال حاضر کشورها به یک سازمان جهانی بهداشت “مؤثرتر” نیاز دارند. دولت آمریکا هفته‌ها هم با چین و هم با سازمان جهانی بهداشت در مورد رسیدگی به شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ ناشی از ویروس کرونا مشاجره کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سازمان جهانی بهداشت را به “سوء مدیریت” در بحران کرونا و حمایت یک جانبه به سود چین متهم کرد و جلوی پرداخت‌های مالی این کشور را به این سازمان وابسته به سازمان ملل را گرفت.

مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا نیز محرومیت تایوان از شرکت در نشست سالانه سازمان جهانی بهداشت را محکوم کرد. پمپئو در واشنگتن گفت: «تحت فشار چین، تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تایوان را به این کنفرانس دعوت نکرد.» پمپئو گفت که “عدم استقلال” دبیرکل، سازمان جهانی بهداشت را از “کارشناسان علمی مشهور تایوان در زمینه بیماری‌های همه‌گیر” محروم می‌کند و به اعتبار و موفقیت این سازمان در زمانی که جهان بیشترین نیاز را به آن دارد آسیب می‌رساند.

در جلسه سالانه سازمان جهانی بهداشت کشورهای عضو تصمیم گرفتند که بحث در مورد اعطای وضعیت عضویت به تایوان را به تعویق بیندازند. چین تایوان را به عنوان استانی می‌بیند که باید دو باره به جمهوری خلق خواهد بپیوندد. تایوان به طور فزاینده‌ای در عرصه بین‌المللی منزوی شده و تنها ۱۵ کشور در روابط دیپلماتیک با تایپه باقی مانده‌اند.

مرکل: باید متحد عمل کرد
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از جامعه جهانی خواست تا در مبارزه با ویروس کرونا همه نیروهای خود را به صورت واحد به کار گیرد. صدراعظم آلمان گفت: «ما بحران جهانی را تجربه می‌کنیم که در آن هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی آن را حل کند، ما باید متحد عمل کنیم.»

مرکل گفت با وجود تلاش‌های زیاد و ابتکارات بین‌المللی این بیماری همه‌گیر نشان می‌دهد که باید کارهای بیشتری در جهان انجام شود. او به عنوان مثال از مکانیسم‌های بهتر هشدار زودرس و اقدامات پیشگیرانه، همکاری‌های بیشتر پژوهشی و سیستم‌های بهداشتی نیرومندتر یاد کرد.

دفاع چین از خود
شی جینگ پین، رئیس جمهوری چین از عملکرد کشورش در مقابله با شیوع ویروس کرونا دفاع کرد. رئیس جمهوری چین تأکید کرد که چین با شفافیت در باره شیوع ویروس واکنش نشان داده و با سرعت ممکن آن را به اطلاع جامعه بین‌‌المللی رسانده است. شی تأکید کرد که چین داده‌های پاتوژن را در زمان مناسب در اختیار بقیه کشورها قرار داده است. با این سخنان رئیس جمهوری چین به انتقادات وارده به این کشور به ویژه از سوی ایالات متحده واکنش نشان داد که چین را به پنهان‌کاری در شیوع بیماری کووید ۱۹ متهم می‌کند. چین همچنین اعلام کرد اگر کسی واکسنی علیه ویروس تولید کند، پکن آن را به “یک کالای عمومی جهانی” تبدیل می‌کند. او گفت که کشورش در مدت دو سال دو میلیارد دلار را برای مبارزه جهانی با ویروس کرونا اختصاص داده است.

صدور قطعنامه مشترک کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت تنها از سوی بیش از نیمی از کشورهای عضو سازمان پشتیبانی می‌شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

13 − یازده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!