دو هزار نخبه ایرانی خارج از کشور عضو هیات علمی دانشگاه‌های داخل هستند

توریست مالزی- رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: هزار و ۹۸۲ دانش‌آموخته ایرانی خارج از کشور در بازه زمانی ۱۴ اردیبهشت سال ۸۳...
توریست مالزی- رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: هزار و ۹۸۲ دانش‌آموخته ایرانی خارج از کشور در بازه زمانی ۱۴ اردیبهشت سال ۸۳ تا اول شهریورماه ۹۸ جذب دانشگاه های ایران شده‌اند.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام «محمدرضا رضوان‌طلب» با اشاره به اینکه این نخبگان از ۵۲ کشور هستند، اظهار داشت: از مالزی ۲۸۹ نفر، از هند ۲۱۲ نفر، از فرانسه ۱۹۶ نفر، از انگلستان ۱۸۶نفر، از آمریکا ۱۷۷ نفر و از کانادا ۱۷۰ نفر به عنوان عضو هیات علمی مشغول به فعالیت در مراکز آموزش عالی داخل کشور هستند.
وی با بیان اینکه نخبگان برای جذب در دانشگاه های داخل با مشکلات مواجه بودند یکی از این مسائل را اطمینان نداشتن آنها برای جذب به عنوان هیات علمی دانشگاه ها عنوان کرد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اکنون در سامانه جذب هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این افراد از هر نقطه دنیا درخواست خود را ثبت می کنند و پیگیری های اینترنتی برای بررسی پرونده ها صورت می گیرد؛ به نحوی که مصاحبه دانشگاه ها با این افراد نیز از طریق ویدئو کنفرانس انجام می شود.
رضوان‌طلب ادامه داد: وقتی فردی از خارج کشور متقاضی جذب در دانشگاه ها باشد چند استاد از طریق یک ویدئو کنفرانس با متقاضی جذب هیأت علمی مصاحبه می کنند و هیچ دغدغه ای از این بابت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون تعدادی از نخبگان ایرانی خارج از کشور به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند، گفت: برخی از نخبگان ایرانی خارج از کشور مشکل سنی دارند چرا که خیلی دیر مدرک دکتری دریافت یا بعد از گذراندن دوره پُست دکتری سن ۴۰ سال را رد کرده اند.
به گفته رئیس مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه قانونی برای هیأت علمی شدن در این موارد، دریافت موافقت هیات امنای دانشگاه است. جلسات هیات امنا ۲ بار در سال برگزار می شود که در این زمینه بر اساس پیشنهاد مرکز جذب، وزیر علوم ابلاغیه ای برای جذب نخبگان خارج از کشور به دانشگاه ها ارسال می کند.
رضوان طلب با اشاره به دیگر مشکل نخبگان برای جذب در دانشگاه ها اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل نخبگان این بود که باید منتظر شروع فراخوان های بهمن و شهریورماه می شدند اما نخبگان هم حقی دارند و این مانع زمانی باید برای آنها برداشته می شد؛ بنابراین به بنیاد ملی نخبگان این حق را دادیم که خارج از بازه زمانی فراخوان های جذب وزارت علوم، کد ملی نخبگان را در سامانه جذب ثبت کند.
به گفته معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در این شرایط اطلاعات فرد بارگذاری می شود و در رقابت جذب شرکت می کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!