زر امیرابراهیمی، رییس هیات جشنواره فیلم گوتنبرگ شد

توریست مالزی – زر (زهرا) امیرابراهیمی، برنده جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم کن و بازیگر اصلی فیلم «عنکبوت مقدس»، ریاست هیات داوران جشنواره فیلم گوتبنرگ را که...
توریست مالزی – زر (زهرا) امیرابراهیمی، برنده جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم کن و بازیگر اصلی فیلم «عنکبوت مقدس»، ریاست هیات داوران جشنواره فیلم گوتبنرگ را که یکی از رویدادهای مهم سینمایی نوردیک (کشورهای شمال اروپا) است، برعهده گرفت.

به گزارش یورونیوز، جشنواره فیلم گوتنبرگ زر امیرابراهیمی، بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان ایرانی را به عنوان رییس هیات داوران مسابقات نوردیک در جشنواره سال ۲۰۲۳ معرفی کرد. امیرابراهیمی، سال گذشته در جشنوار فیلم کن جایزه بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم «عنکبوت مقدس» به نویسندگی و کارگردانی علی عباسی دریافت کرده بود، فیلمی که به تازگی در فهرست نهایی جوایز اسکار هم قرار گرفته است. از دیگر کارهای خانم امیرابراهیمی می‌توان به «مهریه و دموکراسی»، «تهران تابو» و «شیدا» اشاره کرد.

او گفت: «من افتخار می‌کنم که رهبری هیات داوران این هنرمندان تاثیرگذار را برعهده دارم تا نه تنها به تقویت آثار درخشان در جشنواره ب‍پردازیم، بلکه بتوانیم توجه همگان را به جنایاتی که هرروز در اطرافمان رخ می‌دهد، جلب کنیم.» طی ماه‌های گذشته، مردم سراسر ایران با سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» علیه رژیم جمهوری اسلامی تظاهرات کرده‌اند. در جریان این اعتراضات، صدها تن از سینماگران و هنرمندان از سوی حکومت تهدید، دستگیر یا به زندان محکوم شده‌اند.

حالا در جشنواره فیلم گوتنبرگ قرار است چندین فیلم به نمایش گذاشته شود که به طرق مختلف با این شرایط مرتبط است. قرار است فیلم «خرس نیست» به کارگردانی جعفر پناهی در این جشنواره نمایش داده شود. آقای پناهی اخیر به دلیل پرس‌و‌جو درباره دستگیری فیلمسازانی از جمله محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به شش سال زندان محکوم شده است. فیلم «چگونه جرات چنین آرزوی بیهوده‌ای داری» به کارگردانی مانیا اکبری، فیلمی درباره رهایی، استثمار و ستم بر زنان ایرانی است و براساس بریده‌هایی از فیلم دوران سینمای صامت تا انقلاب سال ۱۳۵۷ ساخته شده است.

«تفریق» یک فیلم هیجان‌انگیز با بازی ترانه علیدوستی است. خانم علیدوستی چندی پیش به دلیل انتقاد از اجرای حکم اعدام برای معترضان حکومت جمهوری اسلامی بازداشت شده بود که اخیرا آزاد شده است. خانم علیدوستی برای حمایت از جنبش زنان، عکس خود را بدون حجاب اجباری با شعار «زن، زندگی، آزادی» در اینستاگرامش منتشر کرده بود.

جوناس هولمبرگ، مدیر هنری جشنواره فیلم گوتنبرگ گفت: «زر امیرابراهیمی بازیگری استثنایی و فردی بسیار شجاع است. با توجه به هوش هنری او، ما خوشحالیم که پذیرای او به عنوان رییس هیات داوران هستیم. ما به همراه او می‌خواهیم عمیق‌ترین همبستگی خود را با مردم ایران و دوستان فیلم‌ساز ایرانی خود که با شرایط بسیار سخت و خطرناک رو‌به‌رو هستند، ابراز کنیم.»

«سوفیا گرابول»، یکی از مشهورترین بازیگران زن دانمارکی، «آنتونیو لوکیچ»، کارگردان اوکراینی و «متی بای» پیانیست و آهنگساز سوئدی از جمله دیگر اعضای هیئت داوران این جشنواره هستند.

۹ فیلم در جشنواره فیلم گوتبنرگ ۲۰۲۳ با هم رقابت خواهند کرد. نامزدهای بهترین‌های این جشنواره هم دهم ژانویه معرفی خواهند شد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!