زمستان امسال ۳ بیماری کشنده در کمین مردم جهان است

توریست مالزی – نایب رئیس انجمن ویروس‌شناسی اسپانیا با هشدار نسبت به هم‌افزایی ویروس‌های تنفسی گفت در فصل زمستان امسال مردم جهان باید مراقبت شیوع ۳ بیماری کشنده باشند....
توریست مالزی – نایب رئیس انجمن ویروس‌شناسی اسپانیا با هشدار نسبت به هم‌افزایی ویروس‌های تنفسی گفت در فصل زمستان امسال مردم جهان باید مراقبت شیوع ۳ بیماری کشنده باشند.

به گزارش گجت نیوز، همزمان با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک به استفاده از ماسک روی آوردند؛ اقدامی که باعث شد تا شیوع سایر ویروس‌های فصلی نیز طی زمستان سال گذشته به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند، اما اکنون ویروس‌شناسان هشدار دادند احتمال هم‌افزایی ویروس‌های تنفسی کرونا، آنفلوانزا و سنسیتیال تنفسی می‌تواند در زمستان جاری خطرناک باشد.

سال گذشته کرونا آمار آنفلوانزا را به صفر رساند
طبق آمارهای منتشر شده استفاده از ماسک در فصل زمستان سال قبل باعث شد تا ویروس آنفلوانزا در بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا به نوعی ناپدید شود، اما کارشناسان مطمئن نیستند که آیا روند سال قبل در زمستان پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت یا خیر؟ در همین راستا وزارت بهداشت اسپانیا برنامه‌های واکسیناسیون برای مقابله با آنفلوانزا را برای گروه‌های آسیب‌پذیر در دستور کار قرار داده است و به تمام مردم هشدار داد تا در زمستان پیش رو تمام اقدامات بهداشتی فردی را به صورت حداکثری رعایت کنند تا احتمال انتقال این بیماری به حداقل برسد.

در حال حاضر روند شیوع ویروس کرونا در کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا به میزان زیادی کاهش یافته و حدود ۷۸ درصد از جمعیت اسپانیا نیز واکسن کرونا دریافت کردند، اما اکنون بر خلاف سال قبل محدود‌یت‌های اجتماعی سختگیرانه از سوی دولت اعمال نمی‌شود و به نوعی مردم به زندگی عادی خود برگشته‌اند. همچنین در حال حاضر دیگر افراد در خانه ماسک نمی‌زنند و رعایت فاصله اجتماعی نیز همانند گذشته به درستی رعایت نمی‌شود.

خوان گارسیا کاستا، نایب رئیس انجمن ویروس‌شناسی اسپانیا در همین رابطه با اعلام این که کرونا باعث اختلال در کل اکوسیستم ویروسی شده گفت از این که در زمستان امسال چه اتفاقی خواهد افتاد هیچ پیش‌بینی درستی وجود ندارد؛ چرا که ویروس‌های تنفسی طی بحران کرونا دارای رفتار نامنظمی بودند. نایب رئیس انجمن ویروس‌شناسی اسپانیا در ادامه بیان کرد تعداد مبتلایان به ویروس آنفلوانزا از ۲ هزار و ۵۷۹ مورد در سپتامبر ۲۰۱۹ به فقط ۱۵ مورد در ماه می ۲۰۲۱ میلادی در اسپانیا رسیده است. از این رو نمی‌دانیم امسال روند شیوع ویروس‌ها در زمستان چگونه خواهد بود.

احتمال ابتلا به ۳ بیماری کشنده در زمستان
کارشناسان در مقاله جدیدی که اخیرا در مجله پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) منتشر شده به سازمان‌های بهداشت تمام کشورها هشدار دادند که در زمستان پیش رو احتمال هم‌افزایی میان ویروس‌های تنفسی و افزایش شیوع ویروس کرونا وجود دارد و به همین دلیل باید برای مقابله با تلاقی ویروس‌های سین‌سیشیال تنفسی (RSV) و آنفلوانزا با کروناویروس برنامه‌ای جامع در نظر گرفته شود.

نحوه تعامل کروناویروس با سایر ویروس‌ها در فصل سرما یکی از بزرگترین سوال‌های علمی محسوب می‌شود و در همین رابطه پابلو مورسیا از مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه گلاسکو عنوان کرد یک عفونت ویروسی می‌تواند سیستم ذاتی ایمنی و التهابی را فعال کند و این فرایند از بدن فرد در مقابل سایر ویروس‌ها به مدت متغیر محافظت خواهد کرد، اما محققان در بررسی‌های جدید خود دریافتند برخی از ویروس‌ها قادرند با یکدیگر سازگار شده و هم‌زمان در بدن فرد به فعالیت بپردازند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

19 − 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!