شوق ماه رمضان در فرهنگ های مختلف

حفظ سنت ها : ملیت های مختلف گردهم می آیند در حالی که همگی در یک چیز مشترکند؛ ایمان.
KUALA LUMPUR 24 JUNE 2016. Keluarga rakyat Iran yang bermastautin di Malaysia, Abdolreza Alami (bapa), Neda Zoghi (ibu) dan Samin Alami (anak), dari kiri. NSTP/KHAIRUL AZHAR AHMAD
حفظ سنت ها : ملیت های مختلف گردهم می آیند در حالی که همگی در یک چیز مشترکند؛ ایمان.

روزنامه مالایی میل با سه ایرانی مقیم کوالالامپور به گفتگو نشسته و آنها از تجربیات خود در طول ماه رمضان و عید فطر در مالزی در مقایسه با کشور خود سخن می گویند.

ندا ذوقی دانشجوی دکترا و خانوده او ماه مبارک رمضان و جشنهای آن را زمانی برای تفکر , روزه و رشد معنوی میبینند. ندا، همسرش عبدالرضا عالمی و دخترشان ثمین هفت سال است که در مالزی زندگی می کنند. پدرومادر دانشجوی دکترای رشته هنر اسلامی و رسانه هستند ودختر آنان در مدرسه ایرانی در کوالالامپور تحصیل می کند.

ثمین ۱۷ ساله میگوید ” این زمانی برای نزدیکتر شدن به خدا، زدودن دل از تمام کینه هایی که نسبت به دیگران داشتیم و تبدیل شدن به انسانی بهتر است.”

از نگاه این خانواده برخی از آداب رمضان در اینجا همچون تمام مسلمانان ست و برخی متفاوت. ندا که در تهران بدنیا آمده است می گوید” اینجا غذای خاصی به عنوان سحری وجود ندارد وما معمولا یک وعده خوراکی سبک شامل میوه، نان، پنیر، ریحان تازه و فرنی – یک دسر ایرانی با ترکیبی از آرد برنج و شیرو گلاب – به عنوان سحری میخوریم. اما بعضی از خانواده های ایرانی از تخم مرغ، نان و مربا هم برای سحر استفاده می کنند.”

او میگوید ” ما معمولا افطارمان را با یک لیوان چای- چای ترکی که مزه آن شبیه چای صبحانه انگلیسی است و چند خرما باز میکنیم. این کاری است که ایرانیان از دویست سال پیش تا کنون انجام داده اند. ” برای ایرانیان پذیرایی با چای واستفاده از استکان های بلوری با تصوبر ناصر الدین شاه قاجار بر روی آن ، یک سنت محسوب میشود. “برای تنوع، ما چای خود را با برخی از افزودنی ها معطر میکنیم. طعم مورد علاقه من گلاب و دارچین است.”

عبدالرضا که اهل شهر کوچکی از استان گلستان در شمال ایران است، میگوید” جالب است که بعضی مردم از نقاط مختلف ایران افطار خود را با غذاهای محلی باز میکنند.”

” در تهران، دیزی – غذایی سنتی با گوشت گوسفند و نخود – غذای محبوب برای افطار است. در حالی که ما در شمال برای افطار بیشتر از برنج استفاده می کنیم که این می تواند برنج با گوشت یا مرغ باشد. شیرینیجاتی که معمولا در این زمان خورده میشود حلوا، بامیه و زولبیاست. انواع حلوا هم بسته به موادی که در آن استفاده میشود و منطقه ای که پخته میشود متفاوت است.”

ثمین میگوید”بامیه و زولبیا در ایران فقط در طول ماه رمضان و عید فطر در سراسر کشور وجود دارد. ترکیبی از خمیر و زعفران شکل داده شده، سپس سرخ شده و به شربت شیرین آغشته می شود. ”

KUALA LUMPUR 24 JUNE 2016. Manisan yang dimakan sewaktu berbuka puasa bagi rakyat Iran. NSTP/KHAIRUL AZHAR AHMAD

در تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی و شهری که به عنوان یک شهر فرهنگی شهرت دارد، آش شیر و کوفته به عنوان افطار خورده میشود. در حالی که در اصفهان در مرکز ایران، افطار شامل غذای محلی حلیم بادمجان ( بادمجان، عدس و گوشت) و شله قلمکار ( برنج، گوشت، اسفناج و عدس) است. در شیراز، جنوب غرب ایران، کلم پلو( برنج با کلم) و حلوا کاچی (زعفران و حلوای گلاب) غذاهای مورد پسند برای افطار است.

در ایران مردم تمام ماه رمضان را بعد از افطار برای نماز و دعا و گوش کردن به پیشوای مذهبی به مسجد میروند. عبدالرضا میگوید” در این ماه اگر علاقمند باشیم می توانیم در بعضی فعالیتهای ورزشی از جمله فوتسال و والیبال هم شرکت کنیم. ”  برای عید فطر، هر شهری یک مکان خاص برای نماز عید خواهد داشت، برخلاف مالزی که در همه مسجدها برگزار میشود. در این روز مبارک، هزاران نفر از مردم برای خواندن نمازگروهی به سمت محل برگزاری نماز میروند. همچون مردم مالزی ایرانیان هم در این ایام به دیدار اقوام میروند، عشریه( یک دهم اموال) خود را به مردم فقیر میدهند و به زیارت اهل قبور میروند.

در بعضی از نقاط شمال ایران، مردم اشعاری در مورد ماه رمضان به عنوان دعا و خداحافظی با ماه رمضان و خوش آمد گویی عید فطر میخوانند. ندا و خانوادش صبح روز عید در مالزی قبل از خوردن صبحانه به مسجد میروند تا نماز عید را به جا آورند.

ندا با خنده میگوید”اگر از نماز، مراسم عید دیدنی (open house) باشد و ما هم دعوت شده باشیم حتما شرکت میکنیم در غیر این صورت به خانه برمیگردیم و با تماس با خانواده های خود عید را به آنان تبریک می گوییم. ”

او می افزاید: “ما سعی میکنیم که فرهنگمان را حفظ کنیم. بعضی اوقات در جشنهای عید حلوا و غذایی که مادر شوهرم برای عید درست میکند به نام ته چین، که یک غذای معروف شمالی است درست میکنم. این غذا از برنج و گوشتی که در ته قابلمه قرار میگیرد و برنج لایه روی آن با فلفل سیاه و نمک و سس ایرانی تزئین شده، تهیه میشود. برای حلوا هم هردو حلوا که یکی با آرد برنج که در شهر همسرم معروف است و حلوای تهران که از آرد گندم تهیه می شود را درست می کنم.”

در مالزی دید و بازدیدهای پس از عیدفطر و جشن های آن اهمیت زیادی دارد. عبدالرضا میگوید” این یک رسم منحصر بفرد در مالزی است و شانسی برای ملاقات افراد جدید و آشنا شدن هرچه بیشتربا فرهنگ مالزی است. همچنین فرصتی است برای دیدار شخصی با رهبران مالزی.”  این خانواده در جشن عید فطر نخست وزیر مالزی نجیب رزاک و دکتر ماهاتیر محمد شرکت داشته اند.

همچون مسلمانان مالزی، این خانواده هم قبل از عید به افراد فقیر عشریه پرداخت میکنند. کودکان و زوجهای جدید هم عیدی می گیرند.  عبدالرضا میگوید” اگر ما خانواده نیازمند یا مستحقی را بشناسیم میتوانیم به آنان پول نقد یا کمکهای دیگری به جای عشریه بدهیم.”

چیزی که این خانواده مشاهده کرده اند و درک آن برایشان سخت است اسراف در غذاهای بوفه ماه رمضان است. در ایران بوفه ماه رمضان وجود ندارد.  ثمین میگوید” چون مردم بشقابهای غذای خود را از غذای بیشتری که نمیتوانند بخورند پر میکنند، غذاهای نخورده شده بسیاری بر روی میزهای هتل و رستورانها باقی میماند. این یک عادت بسیار بد است مخصوصا در این ماه که باید به فکر افراد فقیر و گرسنه باشیم ونباید اصراف زیاد انجام دهیم. “

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 + چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!