مالزی نیازمند اقداماتی با هدف ایجاد بردباری مذهبی

توریست مالزی – یک عضو موسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی در سنگاپور معتقد است که مالزی برای پرهیز از تفرقه مذهبی نیازمند انجام برخی تغییرات است تا از این...
توریست مالزی – یک عضو موسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی در سنگاپور معتقد است که مالزی برای پرهیز از تفرقه مذهبی نیازمند انجام برخی تغییرات است تا از این طریق بتواند با حفظ جامعه ای چند مذهبی ضمن احترام به سایر مذاهب و فرهنگ ها، بردباری مذهبی را در کشور خود ارتقا دهد.
‘ماسزلی مالک’ از موسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی در سنگاپور در مقاله خود آورده است: در سال های اخیر مجموعه حوادثی رخ داد که باعث شد هماهنگی مذهبی که پیش تر در مالزی وجود داشت، تخریب شود. این مجموعه حوادث با ‘اعتراض سر گاو’ در شهر ‘شاه عالم’ در ماه اوت سال۲۰۰۹ علیه معبدهای بودائیان آغاز و در اوایل سال ۲۰۱۰ به برخی کلیساهای این کشور نیز کشانده شد.
براساس مقاله ای که توسط ‘ماسزلی مالک’ در مجله ‘اوراسیا رویو’ منتشر شده است، این حوادث، مجموعه حوادث دیگری در پی داشت که نمازخانه ها مورد حمله قرار گرفتند. این قبیل رخدادها تا سال ۲۰۱۵ ادامه یافت و تنش های نژادی را بیش ازپیش تقویت کرد.
وی در مقاله خود آورده است: بحث استفاده از واژه ‘الله’ توسط مسیحیان، پیشنهاد اجباری کردن مطالعات تمدن، آسیایی و اسلامی در دانشگاه های خصوصی این کشور، طرح پارلمان به منظور تغییر مذهب فرزند اقلیت ها به اسلام با تایید تنها یکی از والدین که دولت مالزی در نهایت آن را از دستور کار خارج کرد، این شرایط را بحرانی تر کرد.
‘اقدامات و اعلامیه های عمومی توسط رهبران مالزی و دیگر مقامات و نهادهای مذهبی سرعت ناهماهنگی نژادی و مذهبی را در مالزی شدت بخشید. ‘
‘ماسزلی مالک’ در بخش دیگری از مقاله خود به اظهارات اخیر مفتی ایالت پاهانگ که غیرمسلمانان مخالف با لایحه پیشنهادی حدود اسلامی را کافر خوانده بود، آن را یک انحراف اساسی از ارزش های برابری، تنوع، احترام متقابل و احترام سفارش شده در اسلام معرفی کرد.
به اعتقاد وی، اگر چه روی دادن این اتفاقات به طور همزمان ممکن است تصادفی بوده باشد، اما روند آن برای مالزی به عنوان یک کشور چندنژادی و چند مذهبی بسیار تهدید کننده است. بسیاری از قانونگذاران دولتی و مخالفان هم بر این باورند که جمعیت اکثریت مسلمان مالزی در حال تحمیل عقاید خود بر اقلیت ها هستند. برخی دیگر نیز معتقدند وضعیت موجود ممکن است بازی ‘تفرقه انداختن و حکومت کردن’ گروه های پرقدرت است.
در بخش دیگری از این مقاله نهادینه سازی بیش از اندازه اسلام در مالزی مورد توجه قرار گرفته و آمده است: در قانون اساسی این کشور، امور مذهبی تحت اختیار حاکمان ایالتی قرار دارد. طبق این قانون، حاکمان به عنوان ‘رئیس اسلام’ در منطقه تحت حاکمیت خود شناخته می شوند. مقامات مذهبی در سطوح ایالتی و فدرال فعالیت مذهبی و دادگاه های شریعت را زیر نظارت دارند.
‘ماسزلی مالک’ در مقاله خود آورده است: دولت های ایالتی، ازطریق مقامات مذهبی، از نظر قانونی همچنین مسئول کارهای اجرایی مساجد نیز هستند. دولت های اسلامی در امور غیرمسلمانان دخالتی ندارند، هر چند که برخی اتهامات غیرمسلمانان نیز قرار است در دادگاه شریعت مطرح شوند.
وی با اشاره به اینکه بیداری مذهبی در بین مسلمانان مالزی از دهه ۱۹۷۰ انتظارات انها را از امور مسلمانان افزایش داده، آورده است: کارآمدی دولت های ایالتی در اجرای این وظایف به تازگی پرسش هایی را مطرح کرده است. برخی حمایت از مقامات مذهبی را در دستور کار خود قرار داده اند، در حالی که برخی دیگر خواستار لغو کلی این موضوعات و قرار دادن امور مذهبی در سطح فردی شده اند.
آنگونه که در این مقاله آمده است: برخی مسلمانان تحصیلکرده منتقد امور مذهبی این کشور هستند و از اقداماتی که در جهت بهبود شرایط موجود انجام می شود، استقبال می کنند.
بر اساس این مقاله، برای حمایت از جمعیت اکثریت مسلمان مالزی، دولت فدرال و دولت های ایالتی به طور کلی فعالیت ها و برنامه های اسلامی را مورد حمایت قرار می دهند و از علمای مذهبی محافظه کار و نهادهای مذهبی استفاده می کنند. این امر باعث شده برخی افراد مسلمان خواستار غیر اسلامی سازی نهادهای مذهبی فدرال و ایالتی در مالزی شوند. برای حمایت از این رویه، این قبیل منتقدان به عنوان ‘لیبرال’ و منحرف و یا فاسدتر از دولت حاکم شناخته می شوند. اگرچه برخی نیز با این عنوان که دولت از برنامه های مذهبی حمایت می کند دید مثبت تری نسبت به دولت دارند و لیبرال ها را بدتر از دولتی ها می دانند.
‘ماسزلی مالک’ از موسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی در سنگاپور به ارائه سه راهکار شامل اصلاح دفتر مفتی، عمومی سازی یک گفتمان اسلامی جامع و پرورش احترام متقابل پرداخته و معتقد است که مقامات مالزیایی که نگران این وضعیت هستند باید به آنها عمل کنند.
به اعتقاد وی، در سطح ایالتی یک مفتی نقش قدرتمند و مهمی دارد. وی هم مشاور حاکمان درامور مذهبی و هم مرجع قابل اعتمادی برای مردم عادی در مورد مسائل مذهبی است. در بسیاری از زمینه ها، یک مقام ایالتی با دانش محسوب می شود. این تاثیرات خود اصلاح و مطالعه دقیق دفاتر مفتی را مورد تاکید قرار می دهد.
در راهکار دوم وی نیز آمده است که برای یک تاثیر عمیق و پایدار، اعمال یک گفتمان اسلامی جامع ضرورت دارد. باید برای مسلمانان کاملا آشکار شود که دعوت به اسلام به معنای تلاش برای یک فرهنگ، هویت و ایمان محض نیست، بلکه به منظور انجام اعمال خوب است به گونه ای که اطمینان کسب شود تنوع فرهنگی باعث ترویج صلح می شود.
وی با این عنوان که همزیستی مسالمت آمیز و انسجام با دیگر جوامع مذهبی به خوبی در تاریخ اسلامی به ثبت رسیده، در مقاله خود آورده است که مالزی علمای اسلامی روشنفکر و میانه رو زیادی دارد، اما آنها تاکنون فرصت و فضای انتقال دیدگاه های خود را به عموم مردم نداشته اند.
عضو موسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی در سنگاپور در ادامه مقاله خود آورده است: یک مانع اصلی برای درک و بردباری در تفرقه های مذهبی، نداشتن یک جامعه مذهبی متنوع با دیدگاه های مختلف است. این به سادگی باعث تصور نادرست، متعصبانه و عدم اعتماد می شود که اینها جوهره تنش های مذهبی و نژادی هستند.
وی به عنوان عنوان راهکار سوم خود معتقد است که اگر ‘معرفی مذهب و فرهنگ مالزی’ به واحد درسی در مدارس و دانشگاه ها تبدیل شود، اذهان جوانان نسبت به سایر ادیان برای احترام به آنها آگاه می شود. زمان زیادی از ایامی نگذشته است که کلاس های چند نژادی در مالزی روح با هم بودن را به جوانان منتقل می کرد . ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج + 20 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!