ماهاتیر محمد: مالزی به استقلال علاقه مند است، نه به پیمان‌های نظامی

توریست مالزی – نخست وزیر مالزی گفت که این کشور اعتقادی به پیمان‌های نظامی ندارد. به گزارش برناما، ماهاتیر محمد که در انستیتو سلطنتی روابط بین‌المللی انگلستان سخن می‌گفت،...
توریست مالزی – نخست وزیر مالزی گفت که این کشور اعتقادی به پیمان‌های نظامی ندارد.
به گزارش برناما، ماهاتیر محمد که در انستیتو سلطنتی روابط بین‌المللی انگلستان سخن می‌گفت، افزود: ما می‌خواهیم سیاست خود را داشته باشیم. پیوند نظامی با دیگر کشورها، مالزی را درگیر چالش‌های سیاسی آن کشورها خواهد ساخت. اگرچه مالزی عضو قرارداد دفاعی پنج قدرت((FPDA است، این بدان معنا نیست که ما از سیاست‌های کشورهای حاضر در این قرارداد پیروی می‌کنیم. ما می‌توانیم سیاست دفاعی خود را داشته باشیم.
FPDA پیمانی است که کشورهای استرالیا، مالزی، نیوزیلند، سنگاپور و انگلستان را از نظر دفاعی به یکدیگر پیوند می‌دهد.
دکتر ماهاتیرهمچنین گفت: من دوست ندارم هیچ کشور دیگری در مالزی پایگاه نظامی داشته باشد. ما می‌خواهیم از درگیری‌های دیگر کشورها دور باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی در باره موضوعات حل نشده با همسایگان پاسخ داد: اگر هم گفت و گو و مذاکره نتیجه بخش نباشد، مالزی قصد جنگ با آنها را نخواهد داشت. برای نمونه، سنگاپور ممکن است از نظر اندازه کوچک باشد، ولی از مالزی قویتر است. (خنده حضار) من فکر نمی کنم جنگ راه حلی برای اختلافات باشد. ما به گفت و گو ادامه می دهیم، حتی اگر به نتیجه نرسیم.
نخست وزیر مالزی پیشنهاد کرد: طرفین دعوا می توانند موضوع اختلاف را به دادگاه بین‌الملل بفرستند، به شرط آن که پیش از آن، توافق کنند که از رای دادگاه – هر چه باشد – پیروی کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هفت + چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!