نگاهی به فرهنگ غذایی مالزی

توریست مالزی – قبل از اینکه در خیابان های مالزی گردش کنیم و به دنبال غذاهای این کشور برویم، بهتر است اندکی درباره آداب غذایی و فرهنگ مردم این...
توریست مالزی – قبل از اینکه در خیابان های مالزی گردش کنیم و به دنبال غذاهای این کشور برویم، بهتر است اندکی درباره آداب غذایی و فرهنگ مردم این کشور اطلاعات کسب کنیم. این به ما کمک می کند که بهتر با فرهنگ و آداب غذایی مردم این کشور آشنا شویم.

غذاهای کشور مالزی درحقیقت ترکیب لذت بخشی از غذاهای سنتی و مدرن این کشور است. در این کشور برای خوردن غذاهای متفاوت آداب و رسوم مختلفی وجود دارد و دلیل این مسئله هم تنوع قومیتی در کشور مالزی بوده است. به طور کلی مردم کشور مالزی را به سه دسته یا قومیت تقسیم می کنیم: مالایی ها، چینی ها و هندی ها و البته مهاجران این کشور که از کشورهای مختلف آسیایی به مالزی مهاجرت کرده اند. هرکدام از این قومیت ها فرهنگ مخصوص به خود را دارند و فرهنگ آن ها در غذاهایشان هم به خوبی مشاهده می شود. هر قومیت به غذاهای خاصی علاقه دارد و ذائقه های افراد با هم متفاوت است.

به این ترتیب ما در کشور مالزی یک فرهنگ غذایی مخلوط از غذاهای هلندی، مالایی، هندی، چینی ، تایلندی را شاهد هستیم. با این وجود بعضی از غذاها بیشتر از غذاهای دیگر در این کشور دیده می شوند یا برخی از مواد غذایی بین فرهنگ غذایی کشورها مشترک هستند.

فلفل تند
در فرهنگ غذایی هندوستان، مالزی و کشورهای جنوب شرق آسیا فلفل تند نقش بسیار مهمی دارد. شهرت غذاهای هندوستان به تندی آن است و در برخی از بهترین غذاهای مالزی هم این مسئله به وضوح دیده می شود. انواع ادویه های تند مزه مثل پیاز خشک، زنجبیل و سیر در غذاهای این کشور به وفور یافت می شود.

نارگیل
در ایران روغن نارگیل بیش از همه شناخته شده است و شاید هم پودر نارگیل که در پخت شیرینی جات استفاده می شود اما مردم مالزی از تمام این میوه برای پختن غذاهای خود بهره می برند. هم از خود میوه و هم از آب آن در پختن برنج و سوپ ها استفاده می شود.

سس سویا
نوعی چاشنی غذایی شور و تیره رنگ است که برای تهیه بسیاری از غذاهای آسیایی و خوشمزه ترین غذاهای مالزی از آن استفاده می شود. از این سس که از دانه های سویا تهیه می شود، برای مزه دار کردن انواع سوپ، انواع کباب گوشت، ماهی، مرغ، سبزیجات و حتی تهیه انواع دیگر سس استفاده می شود. مبدا اصلی سس سویا، کشور چین است. این سس نخستین بار در قرن دوم پس از میلاد در این کشور ساخته شد و کم کم به سایر کشورهای جهان نیز رسید. سویا سس در غلظت های مختلف و درجه های رنگ تیره تا روشن به فروش می رسد. سس های تیره معمولا غلیظ تر و از لحاظ طعم و بو قوی تر از سس های روشن هستند اما شوری کم تری نسبت به سس های روشن دارند. این سس خوشمزه در غذاهای مالزی به وفور استفاده می شود. سویا سس در نوع شیرین هم استفاه می شود. موقع خرید باید مراقب باشید که کدام طعم (شور یا شیرین) را می خرید.

گیاهانی که بیشتر استفاده می شوند
سبزیجات و گیاهانی که مردم مالزی در غذاهایشان استفاده می کنند با منوی غذایی ما ایرانی ها کاملا متفاوت است. آن ها از انواع ساقه ها، برگ ها و ریشه ها استفاده می کنند. گیاهانی مانند سنبل هندی، بادام زمینی، برگ موز در غذاهای مالزی به وفور استفاده می شوند.

برنج
در بسیاری از رژیم های غذایی مردم آسیای جنوبی، برنج به عنوان کالای اصلی مصرف می شود. کشور مالزی نیز مانند بقیه کشورهای این ناحیه برنج را در فرهنگ غذایی خود دارد. مردم این کشور در صبحانه، شام و ناهار خود به صورت مرتب از برنج استفاده می کنند. آن ها در کنار بیشتر غذاهایشان کمی برنج قرار می دهند اما با توجه به ملیت های مختلف ساکن در این کشور برنج با روش های متعددی پخته می شود. با این حال پرطرفدارترین روش پخت برنج در مالزی پختن آن با آب نارگیل است (ناسی لیماک) که طعم خوبی دارد. مشهورترین غذاهای برنجی این کشور نیز ناسی لماک و کایو هستند.

منبع: همگردی

پاسخی ارسال کنید

*

*

10 − شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!