وزارت علوم: فقط نیم درصد از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های برتر جهان تحصیل می‌کنند

توریست مالزی – عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم با اشاره به آمار دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های برتر دنیا تحصیل می‌کنند، گفت: حدود ۵۳ هزار و...
توریست مالزی – عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم با اشاره به آمار دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های برتر دنیا تحصیل می‌کنند، گفت: حدود ۵۳ هزار و ۷۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند که تنها ۰.۵ درصد (نیم دهم درصد) از آنها یعنی کمتر از یک درصد در دانشگاه‌های برتر دنیا مشغول به تحصیل هستند و مابقی آنها در دانشگاه‌های متوسط و حتی ضعیف به تحصیل مشغولند.
به گزارش ایلنا، بهرام صلواتی (عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم و مدیرگروه مهاجرت پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف) با اشاره به آخرین آمار یونسکو در خصوص مهاجرت دانشجویان ایرانی به آمریکا و کانادا و نرخ مهاجرت در میان دانشجویان گفت: بررسی‌های صورت گرفته در خصوص مهاجرت دانشجویان به آمریکا نشان می‌دهد، نرخ رشد مهاجرت به آمریکا به طور کل کاهش پیدا کرده است و به دلیل منع مسافرتی که ترامپ اعلام کرد، آمریکا دیگر مقصد اول دانشجویان مهاجر نیست.
وی ادامه داد: در مجموع آمار مهاجرت به آمریکا در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲ هزار و ۶۴۳ نفر بوده، اما اکنون به ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر افزایش پیدا کرده اما به طور کل این رشد کاهش داشته است. ضمن اینکه در حال حاضر مقصد اول مهاجرت دانشجویان ایرانی کشورهایی مثل کانادا و آلمان هستند و این کشورها به نوعی جایگزین آمریکا شده‌اند.
صلواتی در پاسخ به این سوال که چند درصد از مهاجران از دانشگاه‌های برتر کشور به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند؟ گفت: به طور دقیق آماری در زمینه مهاجرت دانشجویان تراز یک کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، تهران و … به خارج از کشور وجود ندارد، اما به طور دقیق آمار دانشجویانی که در دانشگاه‌های تراز اول جهان تحصیل می‌کنند را داریم.
او در خصوص کشورهایی که اغلب دانشجویان ایرانی به آنجا مهاجرت می‌کنند، گفت: کشورهایی مثل استرالیا، انگلستان، کره جنوبی، اسرائیل یا فلسطین اشغالی، ‌چین، هند، ترکیه، فرانسه، آلمان تعداد بیشتری از دانشجویان مهاجر ایرانی را دارند.ما با کشور عربستان در زمینه مهاجرت دانشجو تقریبا در یک جایگاه قرار داریم.
صلواتی بیان کرد: به طور کلی دانشجویان ما در خارج از کشور به خصوص آنهایی که فاقد بورس تحصیلی هستند به مشکل اساسی برخورد کرده‌اند و این دور از ذهن نیست که تعدادی از آنها مجبور شوند به کشور برگردند و در هر حال تحصیل برایشان سخت خواهد بود، زیرا ارسال پول و تامین هزینه‌های تحصیل از ایران به خارج از کشور کار دشواری است.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم ادامه داد: همانطور که گفتم تا پیش از این آمریکا مقصد اول دانشجویان ایرانی بود، اما با توجه به مشکلاتی که برای ویزای ایرانیان جهت ورود به خاک آمریکا پیش آمده، دیگر آمریکا مقصد اول دانشجویان ما نیست به همین دلیل روند مهاجرات به نوعی کند شده و تغییر چندانی نداشته است.
مدیرگروه مهاجرت پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در پایان اظهار داشت: در حال انجام پیمایش میان دانشجویان هستیم تا میل مهاجرتِ آنان را بررسی کنیم و بدانیم تحولات اقتصادی اخیر اعم از افزایش نرخ ارز چقدر در میل مهاجرت تاثیرگذار بوده است. این طرح هنوز به طور کامل انجام نشده و شاید تا یک ماه دیگر نتایج بررسی‌ها بدست بیاید.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!