خواص گیاه دارویی قاصدک

توریست مالزی- اکثر صاحبخانه ها از این موضوع بی اطلاع هستند که علف های هرز زرد رنگی که در هر بهار در حیات جلوی منزلشان می رویند و ماه ها...
توریست مالزی- اکثر صاحبخانه ها از این موضوع بی اطلاع هستند که علف های هرز زرد رنگی که در هر بهار در حیات جلوی منزلشان می رویند و ماه ها باید به هرس آن ها بپردازند در واقع گیاهانی هستند که دارای مزایای بسیار فوق العاده ای برای سلامت انسان می باشند. قاصدک یکی از همین گیاهان است.

چای قاصدک برای درمان درد های عضلانی، از دست دادن اشتها، سوء هاضمه، نفخ روده، سنگ های صفراوی، درد مفاصل، اگزما و کوفتگی مفید می باشد. همچنین این گیاه ادرار را افزایش می دهد و به عنوان یک ملین برای افزایش حرکات رودوی عمل می کند.

یک فنجان چای قاصدک حاوی مواد زیر است:

۲۵ کالری

۴۲ میلی گرم سدیم

۲۱۸ میلی گرم پتاسیم

۵ گرم کربوهیدرات

۷ درصد فیبر رژیمی

۵۳۵ درصد ویتامین K

۱۱۱ درصد ویتامین A

۳۲ درصد ویتامین C

۵ درصد ویتامین B6

۱۰ درصد کلسیم

۹ درصد آهن

۵ درصد منیزیم

۱۰ خاصیت قاصدک

محافظت از استخوان ها

کلسیم فراوان ترین ماده‌ی معدنی موجود در بدن است و گیاه قاصدک ها حاوی ۱۰ درصد از نیاز به این ماده غذایی با ارزش می باشد. کلسیم در ساختار استخوان و دندان ذخیره می شود و در بدن برای انتقال های عصبی، لخته شدن خون، ترشح هورمون و انقباض ماهیچه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

با نوشیدن چای قاصدک یا خوردن گیاه آن، به راحتی می توانید از پوسیدگی دندان، تنش عضلانی و فشار خون بالا و کمبود کلسیم جلوگیری کنید.

ویتامین K بالا

ویتامین K یک ویتامین مهم محلول در چربی است که نقش مهمی را در سلامت استخوان و قلب ایفا می کند؛ می توانید باور داشته باشید که گیاه قاصدک حاوی بیش از ۵۰۰ برابر ارزش روزانه مورد نیاز شماست.

خوردن این گیاه باعث جلوگیری از کمبود ویتامین K می شود.

ویتامین K ویتامین اصلی لازم برای استخراج مواد معدنی و لخته شدن خون است. در واقع، ویتامین K، برای استخوان حتی از کلسیم نیز ضروری تر است! و علاوه بر این به حفظ عملکرد مغز و سوخت و ساز بدن نیز کمک می کند.

پاکسازی کبد

نقش کبد ما تولید صفرایی است که به آنزیم های موجود در بدن برای شکستن چربی ها و تبدیل آن ها به اسیدهای چرب کمک می کند و علاوه بر این نقش حیاتی را نیز در فیلتر کردن و سم زدایی خونمان بر عهده دارد. همچنین کبد ما دارای توانایی شگفت انگیز تجزیه و ذخیره سازی اسیدهای آمینه، ترکیب و متابولیسم چربی ها و کلسترول، ذخیره گلوکز و تنظیم عملکردهایی است که هر روز در داخلی بدن انجام می شوند.

ویتامین ها و مواد مغذی موجود در گیاهان قاصدکی به پاکسازی کبد کمک می کنند و مصرف آن ها سبب می شود که کبد ما به درستی کار کند. گیاه قاصدک با حفظ جریان مناسب صفراوی به سیستم گوارش کمک می کند. چای قاصدک یا ساقه‌ی آن نیز سرشار از ویتامین C است که به جذب مواد معدنی کمک می کند، و باعث کاهش التهاب شده و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می نماید.

مبارزه با دیابت

چای گیاه قاصدگ با تحریک تولید انسولین از پانکراس و حفظ سطح قند خون در سطح مناسب به بیماران مبتلا به بیماری دیابت کمک می کند.

مبارزه با عفونت های پوستی

ماده سفید شیری رنگی که شما با شکستن ساقه ی یک گیاه قاصدک در نوک انگشتان خود احساس می کنید، واقعا برای پوست شما عالی است! ساقه گیاه قاصدک فوق العاده قلیایی است و دارای خواص ضد میکروبی، حشره کش و قارچ کش می باشد. علاوه بر این شما می توانید از گیاه قاصدک برای از بین بردن خارش یا تحریک ناشی از اگزما، عفونت های قارچی، پسوریازیس و دیگر عفونت های پوستی استفاده کنید.

غنی از آنتی اکسیدان ها

یکی دیگر از مزایای مهم گیاه قاصدک، خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالای آن است. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به جلوگیری از انواع خاصی از آسیب های سلولی، به ویژه اثر اکسیداسیون کمک می کند. بدن از آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد ، که برای بافت های بدن بسیار خطرناک هستند و به سرطان و پیری زودرس منجر می گردند استفاده می کند.

غنی از فیبر

چای قاصدک ، چایی گیاهی و سرشار از فیبر است و فیبر نیز ماده ایست که به هضم غذا و سلامت روده کمک می کند. فیبر مسئول انتقال سریع مواد غذایی در پیچ و تاب های دستگاه گوارش است و به آن کمک می کند تا به بهترین شکل عمل نماید. فیبر با جذب مایعات بدن باعث اضافه شدن حجم مدفوع می شود.

منبع خوبی از ویتامین A

ویتامین A در داشتن چشمانی سالم و قوی، عملکرد عصبی، پوست سالم و بسیاری از چیزهای دیگر نقش مهمی را ایفا می کند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان است، بنابراین به وسیله ی مبارزه با رادیکال های آزاد به کاهش التهاب بدن کمک می کند. فقط یک فنجان از چای گیاه قاصدک دارای ۱۰۰ برابر ویتامین A مورد نیاز روزانه‌ی بدن شماست، بنابراین شما می توانید تنها با خوردین یک قاشق چای قاصدک با رادیکال های آزاد مبارزه کنید و از پیری زودرس، عفونت تنفسی و اختلال بینایی جلوگیری نمایید.

به عنوان یک دیورتیک عمل می کند

ریشه قاصدک دارای یک اثر طبیعی دیورتیک است ، که اجازه می دهد کبد شما سریع تر سموم موجود در بدن را دفع نماید. همچنین این اثر سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند، سطح قند خون را کاهش می دهد، سوزش سر دل را تسکین می دهد و مسائل گوارشی را بهبود می بخشد.

از عفونت های دستگاه ادراری جلوگیری می کند

چای قاصدک می تواند به جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری، و همچنین اختلالات مثانه، مشکلات کلیوی و کیست های احتمالی در اندام های تولید مثل کمک کند.

ترکیب خاص عصاره ی ریشه ی گیاه قاصدک و عصاره برگ یک گیاه دیگر که به نام uva ursi مشهور است به کاهش و التیام عفونت های ادراری زنان کمک می کند. از انجا که ترکیب uva ursi باکتری ها را می کشد و به دلیل توانایی آن در افزایش جریان ادرار و مبارزه با عفونت، می تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

تاریخچه چای قاصدک و حقایق جالبی در مورد آن

گیاه قاصدک انواع مختلفی دارد، اما گیاه قاصدک معمولی از لحاظ علمی به عنوان Taraxacum Officinale شناخته می شود. با توجه به تاریخچه ی کشف شده در مورد این گیاه، قاصدک در حدود ۳۰ میلیون سال پیش در اوراسیا تکامل یافته است.

بسیاری از مردم سعی می کنند تا از شر گیاهان قاصدکی که هر ساله در حیاط منزلشان رشد می کند خلاص شوند، اما گیاه قاصدک واقعا یک علف هرز سودمند است. هنگامی که به باغبانی در حیاطتتان می پردازید، باید بدانید که وجود این علف در حیاطتان بسیار مفید است زیرا مواد مغذی را به بالای خاک می کشاند و، به گیاهانی با ریشه های کم عمق در جذب مواد مغذی کمک نموده و مواد معدنی و نیتروژن اضافی را به خاک وارد می کند. همچنین حشرات گرده افشان را جذب نموده و گاز اتیلن را که به رسیدن میوه کمک می کند، آزاد می نماید.

یکی دیگر از واقعیت جالب در مورد این گیاه این است که ۴ گل قاصدک نشان مخصوص شهر White Sulphur Springs در غرب ویرجینیا می باشد. شهروندان حتی جشن سالانه قاصدک را نیز در فصل بهار برگزار می کنند و من مطمئن هستم که این مردم در مورد مزایای سلامتی گیاه قاصدک چیزهای زیادی می دانند.

چگونگی انتخاب و استفاده از گل قاصدک

اگر می خواهید گیاه قاصدک را بچینید حتما از مناطقی که ممکن است در آن ها از اسپری مخصوص علف های هرز استفاده شده باشد اجتناب کنید. چرا که قطعا شما نمی خواهید مواد شیمیایی مضر موجود در این گیاه را به درون بدنتان راه دهید!

سعی کنید این کار را در مناطقی انجام دهید که نه تنها در آن ها از سموم آفت کش استفاده نشده بلکه هوای پاک و تمیزی نیز دارد. زیرا تلخی آن ها در چنین محیط هایی کمتر است. علاوه بر این، شما می توانید گیاهان قاصدک را از فروشگاه های محلی نیز خریداری کنید.

اگر می خواهید از ریشه های این گیاه استفاده کنید، آن را به سمت بیرون بکشید تا کل گیاه کنده شود و سپس تمام خاک آن را زدوده و آن را خوب با آب بشویید تا هیچ گونه گل و لایی نداشته باشد. شما می توانید از ریشه خام گیاه قاصدک برای درست کردن چای قاصدک استفاده کنید یا ریشه ی قاصدک بو داده را به قهوه ی خود اضافه نمایید.

هنگامی که می خواهید گیاه قاصدک را به صورت خام مصرف کنید مطمئن شوید که آن را به خوبی با آب شسته اید. این گیاه می تواند تا یک هفته در یخچال نگهداری شود – با نگهداری این سبزی ها در یک حوله کاغذی مرطوب می توانید به تازه ماندن هر چه بیشتر گیاه کمک کنید.

گیاه قاصدک را می توانید به صورت خام، با غذا و یا به صورت جوشانده مصرف کنید. علاوه بر این می توانید چای قاصدک مورد علاقه ی خود را به جایگزین سالمی برای قهوه تبدیل نمایید.

دستور استفاده از گیاه قاصدک

راه های زیادی برای ترکیب گیاه قاصدک با وعده های غذایی هر روز وجود دارد. یکی از بهترین راه ها برای تجربه ی تمام مزایای قاصدک، درست کردن چای قاصدک است.

اگر دوست دارید دیگر چای های گیاهی مانند چای بابونه یا گزنه را نیز بنوشید، ممکن است از نوشیدن چای قاصدک نیز لذت ببرید و بالعکس.

شما می توانید چای را از ریشه های گیاه قاصدک یا گل آن تهیه نمایید. این کار بسیار آسان است تنها کافی است ریشه یا گل را برای ۳۰ دقیقه در آب بجوشانید.

شما می توانید ریشه ها و گل ها را پس از جوشیدن از درون چای بیرون آورید و یا چای خود را به همراه آن ها بنوشید. اگر می خواهید مزایای بیشتری را عاید خود کنید، می توانید از چای های کیسه ای که دارای محتوای گیاه قاصدک وزردچوبه هستند استفاده نمایید.

اگر می خواهید این چای مزایای بیشتری را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد، می توانید از چای های کیسه ای که از مواد ارگانیک درست شده اند استفاده نمایید. شما می توانید ریشه گیاه قاصدک خود را برشته کنید و آن را مانند یک پودر به نوشیدنی قهوه ی خود اضافه نمایید.

پس از تمیز کردن ریشه، آن را در یک غذاساز کاملا خرد کنید، قاصدک ها را در سینی فر ریخته و در دمای ۳۰۰ درجه فارنهایت بپزید تا برشته شوند. سپس ۱۰ دقیقه قبل از نوشیدن، آن ها را در آب جوش بگذارید. مصرف ریشه ی قاصدک باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و سم زدایی کامل بدن می شود.

گیاهان قاصدک می توانند به عنوان یک افزودنی عالی برای سس استفاده شوند یا می توانند به صورت پودر طعم دهنده مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، سعی کنید یک دوم فنجان قهوه را با یک قاشق پودر قاصدک خود ترکیب نمایید.

شما می توانید ساقه ی قاصدک را به بسیاری از دستور العمل های سالادهای خود اضافه کنید. این گیاه می تواند طعم گزنده ای به سالاد شما ببخشد؛ حتی ممکن است سالاد شما بعد از افزودن این گیاه طعم تلخی به خود بگیرد بنابراین در افزودن مقدار مناسب دقت کنید.

دستور العمل سالاد بروکلی برای افزودن گیاه قاصدک مناسب است. کلم بروکلی و قاصدک ها دارای مقدار زیادی فیبر و ویتامین C هستند و این مواد سبب می شوند که بدن شما در طول روز به درستی عمل کند.

علاوه بر این افزودن این گیاه به غذاهای دریایی و ماکارونی بسیار عالی خواهد بود. گل قاصدک می تواند به عنوان یک گیاه با بسیاری از غذاها سرو شود. سعی کنید یک قاشق غذاخوری از گیاه قاصدک قاشق خرد شده را به دستور تهیه ماهی سلمون خود اضافه کنید. این دستور غذایی سالم باعث می شود که ماهی به یکی از غذاهای مورد علاقه ی شما تبدیل شود، زیرا این گیاه همراه با چربی سالم امگا ۳ طعم لذیذی را به ماهی شما می بخشد! به دلیل داشتن مزایای بسیار توصیه می شود که حتما این گیاه را به آشپزی خود اضافه نمایید.

اثرات جانبی و عوارض احتمالی گیاه قاصدک

در صورت داشتن آلرژی به گیاه قاصدک ، این گیاه باعث التهاب دهان یا پوست بدن افراد حساس شود. اگر به گیاهان آلرژی زا و نظیر (خرما، گل داودی، گلبرگ ها) حساسیت دارید، احتمالا به گیاه قاصدک نیز حساسیت خواهید داشت. اگر آلرژی دارید، قبل از مصرف قاصدک، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

گیاه قاصدک ممکن است میزان آنتی بیوتیکی را که بدن می تواند جذب کند کاهش دهد. مصرف گیاه قاصدک همراه با آنتی بیوتیک ها ممکن است اثر بخشی برخی از آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد. برخی از آنتی بیوتیک هایی که ممکن است مصرف آنها با گیاه قاصدک خوب نباشد عبارتند از: سیپروفلوکساسین، انوکساسین، نورفلوکساسین، اسپارفلوکساسین، تروافلوکساسین و گرپافلوکساسین.

مصرف گیاه قاصدک ممکن است به دلیل برخورداری از خواص دیورتیک میزان دفع لیتیوم را کاهش دهد. این امر می تواند میزان لیتیوم موجود در بدن را افزایش دهد و به عوارض جانبی جدی ای را برای فرد به همراه داشته باشد. همچنین پتاسیم موجود در برخی از قرص های دیورتیک بسیار زیاد است، بنابراین هنگام مصرف این قرص ها با آب، مراقب باشید زیرا شما نمی خواهید که لیتیوم یا پتاسیم بدنتان افزایش یابد.

گیاه قاصدک ممکن است سرعت تجزیه ی برخی داروها را در کبد کاهش دهد. بنابراین قبل از مصرف گیاه قاصدک، اگر احتمال می دهید که مصرف این گیاه با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد، با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از این داروها عبارتند از: آمیتریپتیلین، هالوپریدول، اوندسترون، پروپرانولول، تئوفیلین و وراپامیل.

منبع: مجله سلامت

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت + 15 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!