نمک، عامل افت تحصیلی!

توریست مالزی – پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور در پی تحقیقات جدیدی که روی اثرات منفی نمک انجام دادند، نتیجه گرفتند که مصرف زیاد این ماده، تأثیرات منفی بر آموزش...
توریست مالزی – پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور در پی تحقیقات جدیدی که روی اثرات منفی نمک انجام دادند، نتیجه گرفتند که مصرف زیاد این ماده، تأثیرات منفی بر آموزش کودکان خواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگران سنگاپوری در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که مصرف بیش‌ازحد نمک، اثرات سوء بر آموزش کودکان ابتدایی خواهد داشت و موجب افت تحصیلی در آن‌ها می‌شود. این پروژه پژوهشی بر پیشرفت تحصیلی کودکان در هشت ناحیه ساحلی بنگلادش نظارت داشت و کشف کرد کودکانی که در خانوار‌هایی زندگی کرده که نمک بیشتری را مصرف می‌کنند، کمتر در تحصیل موفق می‌شوند. در این تحقیقات مشخص‌شده است که به‌ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ ساله که بیش از ۱ گرم نمک در هر لیتر آب را به‌طور مرتب مصرف می‌کنند، ۷/۶ درصد بیشتر در معرض افت تحصیلی هستند.

سونیا اکتر (Sonia Akter) استادیار دانشکده سیاست‌گذاری عمومی لی خوآن یو (Lee Kuan Yew) دانشگاه ملی سنگاپور که در این پروژه تحقیقاتی همکاری داشته در این رابطه می‌گوید: «اگرچه سدیم (نمک) برای سلامتی انسان ضروری است، اما مصرف بیش‌ازحد این ماده اثرات منفی بر سلامت انسان دارد. یافته‌های این مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب آشامیدنی حاوی نمک زیاد باعث کند شدن پیشرفت کودکان در مدرسه می‌شود.»

در این پروژه برای پیدا کردن ارتباط بین میزان نمک و نمرات ضعیف دانش آموزان، منابع آبی محل زندگی این افراد موردمطالعه قرار داده است، اما در صورت اثبات این ارتباط، احتمالاً مصرف نمک بیش‌ازحد در هرگونه رژیم غذایی مانند گوشت‌های دودی شده، ماهی‌ها و … تأثیر مشابه را دارد.

اگرچه این پژوهش‌ها مناطق ساحلی بنگلادش را مورد هدف قرار داده است، اما سرپرست این پژوهش می‌گوید: «نتایج این تحقیقات نشانگر اثرات منفی مصرف نمک زیاد بر پایین قرار گرفتن سطح تحصیلی کودکان است، این اثرات در همه کشور‌ها یکسان است. تحقیقات بهداشت عمومی نشان داده که اثرات منفی بهداشتی در مصرف بیش‌ازحد نمک بر کودکان و بزرگ‌سالان در کشور‌های توسعه‌یافته و درحال‌توسعه یکسان است. البته باید یادآور شد که این مسئله احتمالاً برای کودکان سنگاپوری نیز صادق بوده و همین اثرات را برجای می‌گذارد، اما به دلیل اینکه سنگاپور از سیستم‌های آموزشی و بهداشتی بسیار پیشرفته و نیرومند برخوردار بوده و استفاده می‌کند، لزوماً ممکن است این شوری بیش‌ازحد آب نتایج مشابه را ایجاد نکند.»

یکی از نکات قابل‌توجه در این مطالعات این است که ارتباط بین نمک زیاد و افت تحصیلی در مدرسه فقط کودکان کوچک‌تر (کودکان ابتدایی) را تحت تأثیر قرار داده است و اثر مشابهی در کودکان بزرگ‌تر مشاهده نشد.

به اعتقاد دکتر سونیا اکتر گام بعدی این تحقیقات، درک چگونگی واسطه سن و اثرات منفی مصرف بیش‌ازحد نمک بر آموزش است. او همچنین علاقه‌مند است تا بداند که آموزش کودکان چه تأثیری بر این اثرات منفی دارد. وی در این تأکید می‌کند: «من می‌خواهم از اقدامات دیگر مربوط به شاخص‌های توانایی شناختی، ضریب هوشی و نمرات آزمون (ریاضی، خواندن، نوشتن) برای آموزش و یادگیری به‌جز پیشرفت کلاس استفاده کنم.»

پاسخی ارسال کنید

*

*

دو × 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!