کاهو پیچ یا کاهو چینی؛ از خواص تا ارزش غذایی chinese cabbage

توریست مالزی – کاهو پیچ فواید زیادی برای بدن دارد و قطعاً مستحق جای گرفتن یک رژیم های غذایی متعادل را دارد. در حقیقت این نوع کاهو سرشار از...
توریست مالزی – کاهو پیچ فواید زیادی برای بدن دارد و قطعاً مستحق جای گرفتن یک رژیم های غذایی متعادل را دارد. در حقیقت این نوع کاهو سرشار از چندین ماده مغذی است و ممکن است به تقویت استخوان ها، تقویت قدرت بینایی و کاهش وزن منجر شود.

کاهو پیچ چیست؟
کاهو پیچ یا همان کاهو چینی نوعی کاهو است که به دلیل عطر و طعم ملایم و بافت تردی که دارد بسیار شناخته شده است. این نوع کاهو رنگ سبز کمرنگی دارد و مانند کلم گرد است. کاهو چینی از نزدیک شبیه به کاهوی رسمی نیست و بیشتر شبیه سبزیجاتی مانند کلم است.

به دلیل بافت ترد و تطبیق پذیری زیادی که دارد، مدت هاست که یکی از اجزای اصلی سالادهای مختلف به حساب می آید و اغلب برای تهیه برگرها، ساندویچ ها و سالادهای اماده کارخانه ای از آن استفاده می شود. برعکس شهرتی که این نوع کاهو در آشپزی دارد؛ معمولا به عنوان یک ماده مغذی شناخته نمی شود. این در حالی است که کاهو پیچ حاوی چندین ماده مغذی مهم است و قطعاً می تواند یک افزودنی سالم برای رژیم های غذایی مختلف باشد.

ارزش غذایی کاهو پیچ
اگرچه مقدار کمی کالری در کاهو پیچ وجود دارد، اما هر وعده از این ماده غذایی حاوی مقداری فیبر، ویتامین K و ویتامین A است. یک فنجان (حدود ۷۲ گرم) کاهو چینی خرد شده حاوی مواد مغذی زیر است:

۱۰٫۱ کالری
۲٫۳ گرم کربوهیدرات
۰٫۶ گرم پروتئین
۱ گرم چربی
۰٫۹ گرم فیبر
۱۷٫۴ میکروگرم ویتامین K (حدود ۲۲ درصد نیاز روزانه بدن)
۳۶۱ واحد بین المللی ویتامین A (حدود ۷ درصد نیاز روزانه بدن)
۲۰٫۹ میکروگرم فولات (حدود ۵ درصد نیاز روزانه بدن)
منگنز ۰٫۱ میلی گرم (حدود ۴ درصد نیاز روزانه بدن)
۲ میلی گرم ویتامین C (حدود ۳ درصد نیاز روزانه بدن)
۱۰۲ میلی گرم پتاسیم (حدود ۳ درصد نیاز روزانه بدن)
ضمن این که این نوع کاهو حاوی مقادیر کمی ویتامین B6، آهن و کلسیم نیز می باشد.

خواص کاهو چینی
کاهش وزن را ارتقا می دهد
از آنجا که هر وعده از این نوع کاهو حاوی مقدار کمی کالری است؛ اضافه کردن این ماده غذایی خوشمزه به رژیم غذایی‌تان می تواند به طور بالقوه به کاهش وزن کمک کند. در حقیقت طبق نتایج یک مطالعه منتشر شده در Nutrition & Diabetes، افزایش مصرف میوه و سبزیجات با کاهش وزن و از دست دادن چربی بدن ارتباط دارد. این موضوع نشان می دهد که اضافه کردن سبزیجات سالم مانند کاهو پیچ به رژیم غذایی می تواند برای کاهش وزن مفید باشد.

استخوان ها را قوی نگه می دارد
یکی از بهترین خواص کاهو چینی، ویتامین K موجود در آن است. اگرچه شاید این ویتامین بیشتر به توانایی‌اش در لخته شدن خون شهره است؛ اما ویتامین K در سلامت استخوان ها نیز نقش اساسی دارد.
ویتامین K از نزدیک با متابولیسم استخوان ها درگیر است و به افزایش سطح پروتئینی که برای حفظ ذخایر کلسیم در استخوان ها ضروری است کمک می کند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ در ژورنال American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است مصرف ویتامین K کمتر با کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان های زنان ارتباط دارد. این موضوع نشان می دهد که چرا مصرف ویتامین K برای بدن ما بسیار مهم است.

جایگزین کم کربوهیدراتی محسوب می شود
اگر رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا کتوژنیک را دنبال می کنید؛ یعنی باید از مصرف بسیاری از غذاهای پر از کربوهیدرات مانند نان، برنج و ماکارونی اجتناب کنید. خوشبختانه کاهو پیچ یک بافت عالی و محکمی دارد و همین موضوع باعث می شود که جایگزینی عالی برای مواد غذایی حاوی کربوهیدرات باشد. با این وجود شما می توانید با جایگزینی کاهو پیچ با خوراکی های کربوهیدراتی، وزن خود را کاهش دهید. به عنوان مثال می توانید به جای نان، املت سبزیجات خود را با برگ های این کاهو مصرف کنید. کاهو پیچ نه تنها می تواند به شما در کنترل مصرف کربوهیدرات کمک کند، بلکه مقدار کالری کم آن نیز می تواند به افزایش سرعت روند کاهش وزن کمک کند.

از سلامت چشم ها پشتیبانی می کند
کاهو پیچ یک ماده غذایی عالی حاوی ویتامین A است که می توانید حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را در هر فنجانش بیابید. دریافت مقدار کافی ویتامین A از طریق رژیم غذایی برای قدرت بینایی ما کاملاً ضروری است و حتی ممکن است به محافظت از بدن در برابر برخی از اختلالات چشمی کمک کند.

دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع است که با زوال ماکولا که در قسمت مرکزی شبکیه وجود دارد؛ مشخص می شود. این بیماری عامل اصلی از دست دادن قدرت بینایی است و اعتقاد بر این است که حدود ۱۰ میلیون آمریکایی تحت تاثیر این بیماری هستند.

علاوه بر ویتامین A تحقیقات نشان داده اند که بسیاری از مواد مغذی دیگر موجود در این نوع کاهو نیز می توانند برای سلامت چشم ها مفید باشند. به عنوان مثال در یک مطالعه افراد مسنی که مکمل حاوی ویتامین A، روی، مس، ویتامین C و ویتامین E مصرف کرده بودند؛ به لطف خواصی که این ویتامین ها برای چشم دارند؛ در طی یک دوره شش ساله، ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن قرار داشتند.

مقایسه کاهو چینی با سایر کاهوها
آیا کاهو پیچ با سایر سبزیجات مشابه مانند کلم، آرگولا یا اسفناج قابل مقایسه است؟

دقیقاً مانند سایر انواع کاهو و سبزیجات پیچ، کاهو چینی کربوهیدرات و کالری کمی دارد. این ماده علاوه بر فیبر مورد نیاز بدن می تواند سایر ریز مغذی های مهم مانند ویتامین K، ویتامین A و ویتامین C کافی را نیز برای بدن فراهم کند. با این حال تفاوت اصلی بین کاهو پیچ و کلم و سایر سبزیجات مشابه، ارزش غذایی آنهاست. در واقع از آنجا که کاهو چینی از مقدار زیادی آب برخوردار است، نسبت به سایر سبزیجات حاوی مقدار کمتری ویتامین و مواد معدنی مهم می باشد.

به عنوان مثال محققان هنگام مقایسه ارزش غذایی کاهو پیچ و کاهو رسمی به این نتیجه رسیده اند که یک وعده غذایی کاهو رسمی ۱۱ برابر بیشتر از همان مقدار کاهو پیچ حاوی ویتامین A، پنج برابر بیشتر حاوی ویتامین C و تقریباً سه برابر بیشتر حاوی ویتامین K است. در ضمن سبزیجات دیگر مانند اسفناج و کلم منگنز ، فولات و منیزیم بیشتری دارند.

روش های استفاده از این ماده غذایی
کاهو پیچ را می توانید به سادگی از مراکز خرید مالزی تهیه کرده و برای طبخ انواع غذاها و سالادها از آن استفاده کنید. برای انتخاب کاهو به این نکته دقت کنید که روی برگ های بیرونی آن لکه وجود نداشته باشد. ضمن این که حتما قبل از استفاده، آن را کاملاً بشویید و در یخچال نگهداری کنید تا مدت زمان ماندگاری آن بیشتر شود.

البته محبوب ترین روش استفاده از کاهو استفاده از آن به عنوان پایه ای برای تهیه سالاد است. اما از آنجا که این نوع کاهو بافت بسیار تردی دارد می توانید به جای نان برای تهیه برگر نیز از آن استفاده کنید. به این ترتیب میزان کربوهیدرات غذاهایتان کمتر می شود. البته در برخی از دستورهای غذایی برای تهیه غذاهایی مانند دلمه نیز از برگ های این کاهو استفاده می کنند. حتی در کشورهایی مانند کره برای خوردن غذاهای مختلف از کاهوپیچ مثل نان استفاده می شود. این کاهو سبزی اصلی برای تهیه کیم چی کره ای است.

خطرات و عوارض جانبی ناشی از مصرف زیاد کاهو پیچ
حال این سوال پیش می آید که آیا مصرف این ماده غذایی می تواند برای بدن خطراتی را به دنبال داشته باشد؟ پاسخ کوتاه به این سوال بله است. چرا که بر خلاف سایر غذاها، کاهو پیچ تقریبا همیشه خام مصرف می شود و همین موضوع می تواند خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را افزایش دهد. همانطور که می دانید پخت و پز می تواند به از بین بردن بسیاری از عوامل بیماری زا و مضر کمک کند.

محصولات آماده و بسته بندی شده که با کاهو خرد شده تهیه می شوند؛ بیشتر در معرض خطر آلودگی قرار دارند. به همین دلیل است که کارخانه های تولید سادلادهای آماده اغلب ترجیح می دهند به جای کاهو پیچ از کاهو رسمی استفاده کنند.

برخی از افراد نیز ممکن است به کاهو حساسیت داشته باشند و مصرف این ماده باعث علائم شدیدی از جمله آنافیلاکسی در آنها شود. اگر بعد از خوردن کاهو عوارض جانبی خاصی را تجربه کردید، فوراً مصرف آن را قطع کنید و با پزشک مشورت کنید.

سرانجام اگرچه کاهو پیچ می تواند به طور قطع رژیم غذایی ما را سالم کند اما مهم است که به یاد داشته باشید که مانند سایر انواع کاهوها، این نوع کاهو نیز حاوی مواد مغذی زیادی نیست. بنابراین بهتر است از انواع مختلفی از سبزیجات برگ دار استفاده کنید تا رژیم غذاییتان غنی تر شود.

منبع: مجله پیام سلامت

پاسخی ارسال کنید

*

*

3 × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!