دسر چندول (Cendol)

یکی از دسرهای خوشمزه و محبوب جنوب شرق آسیا چندول نام دارد که در بسیاری از کشورهای این منطقه مانند ویتنام, برمه, تایلند ,اندونزی و مالزی رایج است.
توریست مالزی – یکی از دسرهای خوشمزه و محبوب جنوب شرق آسیا چندول نام دارد که در بسیاری از کشورهای این منطقه مانند ویتنام, برمه, تایلند ,اندونزی و مالزی رایج است.

ماده اولیه اصلی در تهیه این دسر ژله های سبز و رشته مانندی است که از عصاره برگ پاندان و آرد نخودسبز درست می شود.این ژله ها معمولا به همراه یخ پودر شده, شیر نارگیل و شیره غلیظ سرو می شوند. در برخی موارد به مخلوط اولیه چندول, ژله های مکعبی سیاه, لوبیا قرمز و ذرت پخته نیز اضافه میشود که به آن ظاهری زیبا و طعمی جالب می دهد.

در اندونزی ریشه کلمه چندول به معنی برجستگی است که دلیل این نامگذاری حسی است که هنگام قورت دادن ژله های باریک این دسر ایجاد می شود! این دسر خوشمزه در اکثر رستوران ها، کافه ها و دکه های خیابانی مالزی فروخته می شود.

طرز تهیه چندول
برای تهیه ژله های سبز رنگ چندول, ابتدا برگ های پاندان را با مقداری آب در مخلوط کن ریخته و با سرعت بالا هم میزنیم تا عصاره سبز رنگی بوجود آید.
سپس به این عصاره مخلوطی از آرد نخود سبز, آرد ذرت و کمی نمک اضافه کرده و آنرا روی حرارت قرارمیدهیم تا خمیر غلیظ سبز رنگی ایجاد شود.
این خمیر غلیظ را از صافی یا قیف باریک رد میکنیم و در ظرف بزرگی که حاوی آب و یخ است میریزیم این کار سبب میشود که خمیر بلافاصله به شکل رشته های ژله ای دراز فرم بگیرد.
در انتها در ظرفی مقداری پودر یخ میریزیم و روی آنرا با ژله, شیر نارگیل و شیره کاراملی غلیظ میپوشانیم.

در این ویدیو میتوانید تمام مراحل درست کردن چندول را مشاهده نموده و این دسر دلپذیر را در منزل تهیه نمایید.



chendol6chendol3chendolchendol55

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار × دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!